Ungdomar i 70-talskläder på väg ut ur tunnelbanan.

I en aktion för att visa sin avsky för USA och sitt stöd för FNL (Sydvietnams nationella befrielsefront) tog Mah-Jong ner sina egna reklamaffischer och ersatte med bilder på vietnamesernas gerillakamp och skadade civilbefolkning och manade tunnelbaneresenärerna att stödja FNL genom att delta i demonstrationer mot kriget och sätta in pengar på FNL:s postgirokonto. Bild ur Mah-Jongs första produktkatalog från 1972. Ur Mah-Jongs arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Historiebruk

Historiebruk går ut på att förstå att historia används på olika sätt. Vi analyserar och behöver förstå hur och i vilket syfte människor och grupper använder historia. Här nedan följer de olika historiebruken som används i vårt samhälle - i den politiska debatten, av grupper av människor, företag,  eller av andra som vill berätta någonting för oss om det förflutna. 

 

Olika historiebruk

Det vetenskapliga bruket

Mål: Vad var det som faktiskt hände? Här ingår källkritik. Man gör trovärdiga rekonstruktioner och tolkningar av det förflutna. Man är beredd att ändra sin uppfattning ifall ny fakta och information tillkommer.

Existentiellt historiebruk

Mål: Att skapa eller stärka en identitet, exempelvis en nationell identitet eller en etnicitet (en folkgrupps gemenskap). För en utsatt grupp är ofta övergrepp de utsatts för viktigt för att stärka gemenskapen.

Moraliskt historiebruk

Mål: Granska och kritisera – lyfta upp orättvisor och utsatta grupper.

Kommersiellt historiebruk

Mål: Att på olika sätt tjäna pengar på sin historia. Exempel på kommersiellt historiebruk är souvenirer, utställningar eller spelfilmer som avbildar historien, eller när företag använder sin historia för att visa på trovärdighet och erfarenhet. 

Ideologiskt historiebruk:

Mål: Att stärka eller legitimera den ideologin man själv eller organisationen man arbetar för står för. Det kan också innebära att man kritiserar andras ideologi. Historien används då som vapen i en politisk debatt.

Pedagogisk historia

Mål: Att använda historien för att man ska lära av saker som hänt förr.

Politiskt-pedagogiskt historiebruk

Mål: Man jämför historia med nutid för att få sin vilja/fråga igenom eller för att fatta beslut utifrån historien. Det blir ofta en överdrift att tro på likheterna mellan då och nu, medan skillnader mellan situationerna ofta tonas ned. Exempelvis händer det att en nutida ledare jämförs med Hitler, eller att man likställer någon nutida händelse med förintelsen.

Icke-bruk av historia

Mål: Man vill upprätthålla ordningen i ett nuvarande styre eller samhälle av något slag. Det kan innebära att man bara är inriktad på framtiden, till exempel av ideologiska skäl. Detta historiebruk innebär att man INTE använder sig av historia. Kanske förnekar man en del av historien av olika skäl, eller så på så vis att man bara inte tar hänsyn till saker som hänt.

Skolor utgår ofta ifrån moraliskt och vetenskapligt historiebruk i en kombination.

Jobba med historiebruk

Tips när du funderar över historiebruk! Fokusera på följande: Hur används det? Och uppnår det sina syften? Fokusera inte på om det är ett bra/schysst eller ett dåligt/oschysst historiebruk. Börja med att välja ett studieobjekt. Det kan vara en film, ett fotografi, en staty på ett torg eller en hemsida till ett politiskt parti. 

Frågor man kan ställa till studieobjektet när man tittar på historiebruk

  1. Vilken historisk händelse/person handlar det om?
  2. Vad sägs om den historiska händelsen/personen? Hur stämmer informationen överens jämfört med andra källor som beskriver samma händelse/person, dvs. den allmänna uppfattningen i historisk forskning? Vilka skillnader hittar du?
  3. Hur värderas den centrala händelsen/personen av den som står bakom eller som producerat studieobjektet? Positivt? Negativt? Finns det någon ”motpol”/antagonist i berättandet?
  4. Hur, och till vad, används det historiska materialet? Till vad är det tänkt att användas? Hur hade det kunnat användas annorlunda?
  5. Slutligen: Vilka olika slags historiebruk används i studieobjektet?

Källor:

Inspirationen är hämtad från Joakim Wendells historiebok på nätet: historia123 som refererar till Klas-Göran Karlsson, ”Historiedidaktik: begrepp, teori och analys” i Klas-Göran Karlsson & Ulf Zander (red), Historien är nu. En introduktion till historiedidaktiken (Studentlitteratur 2004).

Fler metodsidor hittar du här: 

subscription-background

Prenumerera på nyhetsbrev från Företagskällan!

image
Charlotta Skorup

Skolansvarig

Maila mig

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata