image

Foto: Centrum för Näringslivshistoria

Välkomna på skolbesök!

Många skolklasser har besökt oss genom åren för att se hur ett av världens största företagsarkiv fungerar och för att lära sig om svensk näringslivshistoria från 1700-talet fram till nutid. Vi ger föreläsningar efter valt tema och visar arkivet, samt håller workshops i källkritik.  

Våra skolvisningar

Välkomna att besöka vårt historiska arkiv på Centrum för Näringslivshistoria. Färdiga teman kan ofta vinklas och skräddarsys efter önskemål och behov, men vanligast är att välja bland de vi förberett.

Ett skolbesök hos oss inkluderar en föreläsning, elevaktivitet, och givetvis ett besök i arkivet, och tar vanligtvis 1 h och 15 min per grupp. Nedan finns de teman vi erbjuder just nu. Kom gärna med idéer och förslag! Våra standarsvisningar riktar sig till gymnasiets alla tre stadier och till högskole- och universitetsstudenter, eller som inspiration och fortbildning för lärargrupper. 

Färdiga teman

Våra teman uppstår alltid utifrån lärarnas önskemål och uppdateras ständigt. 

    • Miljömässig hållbarhet
      Fokus på miljötänkande hos företagen historiskt och fram till idag. Temat är ett samarbete med UF Stockholms län (Ung Företagsamhet) och passar för gymnasieklasser i hela landet som startar UF-företag.
    • Social hållbarhet – CSR (Corporal Social Responsibility)
      Hur företagen arbetat med social hållbarhet i alla dess former sedan slutet av 1800-talet och fram till idag.
    • Den svenska snilleindustrin
      Mot bakgrund av den industriella revolutionen så öppnade näringsfriheten nya möjligheter på 1800-talet i Sverige för både kvinnor och män att starta näringsverksamhet. Innovatörer och entreprenörer banade väg för samhällsutvecklingen fram till idag och satte Sverige på kartan internationellt sett.
    • History marketing och marknadsföring
      Hur företagen använder sin historia för att stärka sitt varumärke och sin organisation.
    • Praktisk history marketing
      Skolklasser får möjlighet att nytolka företagens äldre bilder och reklam i äkta history marketing-anda. Visningen ingår i ett temaarbete som läraren arbetar vidare med tillsammans med sina elever även efter besöket. Eleverna får själva välja en bild i arkivet att tolka. (Temat passar klasser som lär sig om marknadsföring, foto, bild, digitalt skapande, kultur, media, konstarterna och samhället.)
    • Handelns historia
      Från torghandel till E-handel i Sverige, där vi bland annat zoomar in på Nordiska Kompaniet och Joseph Sachs NK-skolan.
    • Källkritisk workshop
      Fokus är svenska företag som blivit globala, och passar undervisningen i historia, samhällskunskap och internationell ekonomi. Alla våra teman innefattar källkritik och mötet med förstahandskällor, men här får elevgrupperna läsa och forska själva. Uppgiften är att träna sig på att ställa en relevant forskningsfråga utifrån källmaterialet, som det faktiskt går att svara på. 
  •  

På gång 2025

  • Starta från noll! Företagarnas historia med fokus på att ”alla har varit små”, med andra ord entraprenörernas väg till framgång. Vi lyfter fram svenska företagare och innovatörer i som vandrat vägen från ”start-ups” till att bli storföretag. Temat är ett samarbete med UF Stockholms län (Ung Företagsamhet) och passar för gymnasieklasser som startar UF-företag eller som läser entreprenörskap.
  • Företagsamma Uppsala Uppsalas historia av företagsamhet lyfts fram, och vi fokuserar både på företag med produkter och på tjänsteföretag. Temat är ett samarbete med UF Uppsala län (Ung Företagsamhet) och passar för gymnasieklasser som startar UF-företag eller som läser entreprenörskap. Vi berättar om allt ifrån de gamla bruken på orten, Slotts, Lindvalls kaffe, till mytomspunna Dragon Gate. Vi tittar också på hur företagen arbetat med image och marknadsföring för att inspirera unga entreprenörer och de som intresserar sig för försäljning och service.

Du kan också jobba med våra teman hemifrån klassrummet!

Läs mer om våra teman som innehåller förberedda paket med lektionsmaterial såsom av filmer, poddar, artiklar, källor och tillhörande uppgifter. 

 

 

image

Charlotta Skorup

Skolansvarig

Maila mig

subscription-background

Prenumerera på nyhetsbrev från Företagskällan!

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata