Kvinna med dator.

Många gymnasieskolor i Sverige har långt att resa för att besöka arkivet i Bromma. Nu kan skolorna forska hemifrån klassrummet. Bild: Centrum för Näringslivshistoria. Foto: Alexander Ruas.

Ökat intresse för källor 

När skolor kommer till oss på studiebesök i arkivet hos Centrum för Näringslivhistoria får vi frågan:  

 

Hur kan vi använda era källor i gymnasiearbetet? 

 

Som världens största näringslivshistoriska arkiv, med 87 000 meter arkivmaterial och över 7000 olika företag i arkiven, startar vi nu ett pilotprojekt med ett par utvalda skolor och gymnasiearbetslärare. Elever ska få möjligheten att forska i arkiven från klassrummet via vår digitala läsesal. Bra att veta är också att det är ur Centrum för Näringslivshistorias arkiv som allt material här på Företagskällan.se hämtas. Läs mer om vad som gömmer sig i företagens arkiv!

 

Olika källor.

Bild: Källor ur arkivet hos Centrum för Näringslivshistoria. Foto: Alexander Ruas.

Hur går det till?

Genom att använda vår digitala läsesal med inskannade källor, öppnar vi nu möjligheten att grunda hela eller delar av sitt gymnasiearbete på förstahandskällor eller primärkällor ur arkivet, utan att behöva åka ut till arkivet i Bromma när man ska undersöka källorna. Här kan du läsa mer om primärkällor.  

Ett av våra viktiga mål är samtidigt att göra skatterna i arkivet tillgängliga för gymnasieelever över hela Sverige, eftersom många skolor har långt till Stockholm. Tips! Om du letar företagshistoria på din ort kan du prova vår platsfunktion.  

Mötet med källorna är det viktigaste

Som lärare kan du uppmuntra och ge eleverna chansen att använda förstahandskällor i undersökningen i gymnasiearbetet. I vilken omfattning källorna används och vilken tyngd de ges i uppsatsen kan självklart variera. Vi tänker oss följande olika nivåer:

Olika nivåer

Fundera över vad som passar dig:

Light

Källorna kan väcka inspiration till ämnesval eller en bredare undersökning till gymnasiearbetet, och kan på så vis anses vara en del av elevens research. Det kan t.ex. handla om att ett historiskt företag har en motsvarighet i dagens näringsliv. Som elev får du möta och bläddra bland primära källor, vilket är en övning i sig. 
Medel  Eleven letar bland föreslagna företag, hittar något intressant som ger en bild av dåtiden, och använder källan/källorna i uppsatsämnets bakgrund. Historiska dokument bidrar till att skapa en bild av hur det var förr i tiden för att kunna få perspektiv på samtiden. Som elev tränar du på att analysera och sätta källor i ett sammanhang.
Källtungt  Du som elev väljer ut ett källmaterial och genomför forskning genom att granska, tolka och skapa ny kunskap med källorna som utgångspunkt. Den vetenskapliga frågeställningen i gymnasiearbetet kan då till betydande del besvaras utifrån fynd i källmaterialet. Det är till exempel möjligt att göra en jämförande studie mellan dåtid och nutid: att jämföra priser, utbud, typ av ledarskap, reklam eller bilder med hur är idag.   
Reklamskylt.

Reklam från olika tider är intressant att studera. Vad företagen vill kommunicera förändras över tid och säger ofta någonting om tidens normer. Foto: Alexander Ruas.

Föreslagna företag

Utvalt för läsåret HT25/VT26:

Till materialet att utgå ifrån detta läsår har arkivarier tillsammans med skolasvarig valt ut ett antal företag att arbeta med. Möjligheterna att ställa frågor till dessa omfattande material är närmast oändliga. Dessa utvalda företagsarkiv är några av de som ägs av Centrum för Näringslivshistoria, vilket skapar en lätthet i processen ifråga om att få använda materialet.   

·        MEA Militär Ekiperings AB Läs mer

·        Gumaelius Annonsbyrå Läs mer

·        Tobaksfirman Tjäder & son Läs mer

·        Stockholms Rederi AB Svea Läs mer 

·        A Tillmans platsbyrå (Förmedlade enklare tjänster, arbetsförmedling)

·        Apoteket Ängeln Läs mer

·        J o C G Bolinders Mekaniska Verkstad AB Läs mer

·        Svenska företagsbiblioteket (Inskannade årsredovisningar från olika år)

·        Sveriges Allmänna Restaurangaktiebolag (SARA) Läs mer

·        Liljeholmens Stearinfabrik AB Läs mer

Tips! Jämför årsredovisningar

Något som är tacksamt att undersöka i ett gymnasiearbete är årsredovisningar från olika år. Det går att fånga in många ämnen och det ger ett brett underlag av möjligheter när syfte och frågeställning ska formuleras, för t.ex. ekonomielever.

Man kan till exempel undersöka: Vad hände i företaget under vissa viktiga år - gällande någonting visst? Vad kommunicerar VD:n med tanke på ledarskap? Hur förändrades antalet butiker man hade i Sverige? Hur förändras ekonomin på olika sätt? Det är tacksamt att fokusera på vissa utvalda och viktiga år, då det samtidigt kanske skedde viktiga samhällsförändringar såsom krig, övergången till internet-handel, monopolisering, Covid-pandemi et.c.. Möjligheterna är många.  

Nedan finner du en komplett lista över vilka företag och år som finns inskannade i form av årsredovisningar i digitala läsesalen. Hitta din årsredovisning i listan nedan och sök sedan upp den i digitala läsesalen: 1. Klicka i Föreningen Stockholms Företagsminnen. 2. Välj Svenska Företagsbiblioteket. 3. Fritextsök på företagets namn, t.ex. Mauritz (som i Hennes och Mauritz/H&M) för att få så få träffar som möjligt. 

Företag och år, A-Ö

 

Om källor i examensmålen

Elevens gymnasiearbete ska som känt vara ett kvitto på uppnådda examensmål. I flera högskoleförberedande program, och i enlighet med GY25, så lyfts historisk kunskap upp och förmågan att kunna sovra och arbeta källkritiskt. Med källorna som grund har eleven stora möjligheter att styra undersökningens fokus så att det är i linje med examensmålen. 

examensmål sam

I examensmålen för samhällvetenskapsprogrammet lyfts arbetet med källor. Källa: Skolverket.se, examensmålen enligt Gy25.

Dator och källa.

I år testar elever att skriva gymnasiearbeten grundade på primärkällor ur arkivet. Läs mer om projektet! Foto: Alexander Ruas.

Elever

  • För att få tillgång till källorna skapar eleven en inloggning med sin skolmejl till den digitala läsesalen.

Gå direkt till lathunden för att komma igång!

  • Eleven bläddrar bland materialet tillhörande föreslagna företag, hittar någonting inspirerande, och funderar på ämne eller ingång till gymnasiearbetet. 
  • Det är upp till varje elev och lärare i vilken utsträckning källorna i digitala läsesalen ska användas i gymnasiearbetet.
  • Viktigt att tänka på är att primärkällor är obehandlade förstahandskällor som behöver analyseras och sättas i ett sammanhang.  

Läraren/handledaren:

  • Hjälper eleven att förhålla sig till källorna och att komma på lämpligt ämne och frågeställning - då också med hänsyn till annat källmaterial utöver källorna i digitala läsesalen som behövs i elevens gymnasiearbete.
  • Eventuella frågor som dyker upp samlas ihop av läraren och skickas till skolansvarig på Centrum för Näringslivhistoria/Företagskällan under arbetets gång, till exempel rörande utvalda företag i läsesalen eller källorna. Mejla Företagskällan! Utgångspunkten är att skolorna, efter introduktionen, ska kunna arbeta rimligt självständigt med källorna i läsesalen.

Vi i arkivet stödjer processen

  • Vi som arbetar med skolverksamheten på Företagskällan.se och i arkivet hos Centrum för Näringslivshistoria kommer gärna ut och presenterar upplägget för er lärare. Vi kan också introducera elevgrupper före start, och har du som lärare möjlighet är det självklart roligast om elevintroduktionen sker i samband med ett skolbesök i det arkiv som källorna kommer ifrån. Boka skolbesök här!  
  • Vi kommunicerar löpande med lärarna under läsårets gång. 
  • Möjligheten finns att skanna in material som ni på skolan tycker saknas inom ett visst område eller från ett företag, men det sker i mån av tid och med hänsyn till elevens deadlines. Att leta fysiskt material i arkivet och sedan paketera det för vår digitala läsesal kan ta tid lite tid.   
Olika medier.

Källor av olika slag har skannats in och finns nu att se i den digitala läsesalen. Foto: Alexander Ruas.

 

Lathund för digitala läsesalen

Kom igång!

  1. Börja med att skaffa en gratis inloggning: På startsidan för Företagskällan.se bläddrar ni er fram till ”puffen” Digitala läsesalen (rött utseende). Har du problem att skaffa inloggning? Mejla inloggningssupport. 
Skärmdump

 

2. Välj deponent "Föreningen Stockholms Företagsminnen" som tar dig till utvalda företag och det herrelösa materialet, vilket är de företag vi rekommenderar att eleverna arbetar med.

Observera att dessa företag kan ha kopplingar till andra delar av Sverige trots att det heter Stockholms Företagsminnen. 

 

Välj Föreniningen Stockholms Företagsminnen

 

3. Klicka sedan på arkivbildare (dvs. ett företag eller en näringslivsorganisation). Nu syns listan på alla valbara företag som finns inskannade, och detta första läsår HT 25/VT 26 har vi fokuserat på ett tiotal. 

 

Se rekommenderade företag.

Skärmdump

 

3. När du hittat ett intressant företag och vill titta närmare på materialet så väljer du ”ladda ned” för att granska dokumentet med hög upplösning. Ett tips är att söka så mycket information du kan om företaget innan du bestämmer dig.  

4. Fundera över vad för fråga du kan ställa till materialet och rådgör med läraren som handleder dig. Kontrollera också så att du uppfyller examensmålen med valet av frågeställning.

 

Bok i arkiv plockas ur hyllan.

Ett besök i det fysiska arkivet rekommenderas som uppstart för elevgrupper som ska jobba med källorna genom den digitala läsesalen. Bild ur Centrum för Näringslivhistorias arkiv. Foto: Alexander Ruas.

Äldre reklam från GB Glace.

Reklam och prislistor är alltid spännande att undersöka - här från GB:s arkiv hos Centrum för Näringslivhistoria. Foto: Alexander Ruas.

Ett par på ett svartvitt fotografi.

Fotografier går att studera som källor. Ur Centrum för Näringslivshistorias arkiv. Foto: Alexander Ruas.

Plagg i arkivbox.

Ett plagg i arkivet hos Centrum för Näringslivhistoria, vilket är en typ av källa som klädföretag såsom H&M väljer att arkivera. Foto: Alexander Ruas.

Bok och dator.

Bearbetning av källor hos Centrum för Näringslivhistoria. Foto: Alexander Ruas.

Bild: 5

Metodsidor om källkritik hittar du här

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

image
Charlotta Skorup

Skolansvarig

Maila mig

Anpassning till Gy25

Vi anpassar våra skolvisningar och teman med innehåll till den nya läroplanen Gy25 eftersom vi riktar oss mot gymnasiet. Hör gärna av dig som lärare om du undrar över något av våra upplägg, eller kanske har en ny idé på temabearbetning som du tycker saknas och skulle passa in i din undervisning. 

Kontakta oss!

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata