Ökat intresse för källor
När skolor kommer till oss på studiebesök i arkivet hos Centrum för Näringslivhistoria får vi frågan:
Hur kan vi använda era källor i gymnasiearbetet?
Som världens största näringslivshistoriska arkiv, med 87 000 meter arkivmaterial och över 7000 olika företag i arkiven, startar vi nu ett pilotprojekt med ett par utvalda skolor och gymnasiearbetslärare. Elever ska få möjligheten att forska i arkiven från klassrummet via vår digitala läsesal. Bra att veta är också att det är ur Centrum för Näringslivshistorias arkiv som allt material här på Företagskällan.se hämtas. Läs mer om vad som gömmer sig i företagens arkiv!
Hur går det till?
Genom att använda vår digitala läsesal med inskannade källor, öppnar vi nu möjligheten att grunda hela eller delar av sitt gymnasiearbete på förstahandskällor eller primärkällor ur arkivet, utan att behöva åka ut till arkivet i Bromma när man ska undersöka källorna. Här kan du läsa mer om primärkällor.
Ett av våra viktiga mål är samtidigt att göra skatterna i arkivet tillgängliga för gymnasieelever över hela Sverige, eftersom många skolor har långt till Stockholm. Tips! Om du letar företagshistoria på din ort kan du prova vår platsfunktion.
Mötet med källorna är det viktigaste
Som lärare kan du uppmuntra och ge eleverna chansen att använda förstahandskällor i undersökningen i gymnasiearbetet. I vilken omfattning källorna används och vilken tyngd de ges i uppsatsen kan självklart variera. Vi tänker oss följande olika nivåer:
Fundera över vad som passar dig:
Light
|
Källorna kan väcka inspiration till ämnesval eller en bredare undersökning till gymnasiearbetet, och kan på så vis anses vara en del av elevens research. Det kan t.ex. handla om att ett historiskt företag har en motsvarighet i dagens näringsliv. Som elev får du möta och bläddra bland primära källor, vilket är en övning i sig. |
Medel |
Eleven letar bland föreslagna företag, hittar något intressant som ger en bild av dåtiden, och använder källan/källorna i uppsatsämnets bakgrund. Historiska dokument bidrar till att skapa en bild av hur det var förr i tiden för att kunna få perspektiv på samtiden. Som elev tränar du på att analysera och sätta källor i ett sammanhang. |
Källtungt |
Du som elev väljer ut ett källmaterial och genomför forskning genom att granska, tolka och skapa ny kunskap med källorna som utgångspunkt. Den vetenskapliga frågeställningen i gymnasiearbetet kan då till betydande del besvaras utifrån fynd i källmaterialet. Det är till exempel möjligt att göra en jämförande studie mellan dåtid och nutid: att jämföra priser, utbud, typ av ledarskap, reklam eller bilder med hur är idag. |
Föreslagna företag
Utvalt för läsåret HT25/VT26:
Till materialet att utgå ifrån detta läsår har arkivarier tillsammans med skolasvarig valt ut ett antal företag att arbeta med. Möjligheterna att ställa frågor till dessa omfattande material är närmast oändliga. Dessa utvalda företagsarkiv är några av de som ägs av Centrum för Näringslivshistoria, vilket skapar en lätthet i processen ifråga om att få använda materialet.
· MEA Militär Ekiperings AB Läs mer
· Gumaelius Annonsbyrå Läs mer
· Tobaksfirman Tjäder & son Läs mer
· Stockholms Rederi AB Svea Läs mer
· A Tillmans platsbyrå (Förmedlade enklare tjänster, arbetsförmedling)
· Apoteket Ängeln Läs mer
· J o C G Bolinders Mekaniska Verkstad AB Läs mer
· Svenska företagsbiblioteket (Inskannade årsredovisningar från olika år)
· Sveriges Allmänna Restaurangaktiebolag (SARA) Läs mer
· Liljeholmens Stearinfabrik AB Läs mer
Om källor i examensmålen
Elevens gymnasiearbete ska som känt vara ett kvitto på uppnådda examensmål. I flera högskoleförberedande program, och i enlighet med GY25, så lyfts historisk kunskap upp och förmågan att kunna sovra och arbeta källkritiskt. Med källorna som grund har eleven stora möjligheter att styra undersökningens fokus så att det är i linje med examensmålen.
Elever
- För att få tillgång till källorna skapar eleven en inloggning med sin skolmejl till den digitala läsesalen.
Gå direkt till lathunden för att komma igång!
- Eleven bläddrar bland materialet tillhörande föreslagna företag, hittar någonting inspirerande, och funderar på ämne eller ingång till gymnasiearbetet.
- Det är upp till varje elev och lärare i vilken utsträckning källorna i digitala läsesalen ska användas i gymnasiearbetet.
- Viktigt att tänka på är att primärkällor är obehandlade förstahandskällor som behöver analyseras och sättas i ett sammanhang.