00:00
00:00

Vid 36 års ålder fattade Sofia Gumaelius ett modigt beslut, att flytta till Stockholm och starta en annonsför­medlings­byrå. Med nya arbetsmetoder och en enastående innovationskraft kom hon att lägga grunden till den svenska reklambranschen. Sofias affärsidé var lika enkel som genial: ett betalningstillfälle, ett manuskript, fler publiceringar och ett fast pris. På kort tid blev hennes byrå störst i Sverige och Sofia Gumaelius fick smeknamnet First Lady of the Press.

zjzvygqa-1-1

Sofia Gumaelius (i vitt, sittandes i mitten) och personalen vid företagets 25-årsjubileum. Foto: Rydins Atelier, Gumaelius Annonsbyrå arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Myntgatan 1, Gumaelius Annonsbyrå

Här på Myntgatan 1 i Gamla stan finns det mycket historia, inte minst företagshistoria. Själva gatan har fått sitt namn efter det Kungliga Myntverket som låg på gatan fram till 1850. Här öppnades även Sveriges allra första specialaffär för pappersvaror – Svanström & Co. Men det som gör adressen extra intressant är att här föddes den svenska reklambranschen.

Hit flyttade nämligen Sofia Gumealius – en 36 årig kvinna från Örebro som kom till Stockholm sommaren 1877 för att pröva lyckan och starta eget med endast drygt hundra kronor på fickan.

Huset ägdes under denna tid av mamsellerna Fredlund och Lindberg. De var också från Örebro, de kände Sofia sedan tidigare och de hyrde ut rum, en perfekt kombination!

Den annonsbyrå som länge varit dominerande i huvudstaden hade just lagts ner. Sofias äldsta bror som var chefredaktör på Nerikes Allehanda tyckte att det fanns en lucka i marknaden som hon nu kunde fylla och bli en entreprenör. Sofia var ambitiös och hade en smart affärsidé – hon skulle ta emot annonser från allmänheten, förmedla dessa till alla de tidningar som kunden ville nå och ta betalt enligt en tydlig taxa.

Sofia flyttar hit till Myntgatan 1A en trappa upp där hon hyr två rum där hon ska både bo och arbeta. Från sina fönster hade hon utsikt mot Slottet och Grand Hôtel. Rummen var enkelt möblerade med säng, stol och ett hörnskåp med de få ägodelarna som Sofia tog med sig vid flytten till Stockholm. Kläder och skor, några tallrikar, bestick och kaffekoppar.

Läget här var det bästa tänkbara – nära alla tidningsredaktionerna som skulle bli hennes uppdragsgivare. Dagens Nyheters och Aftonbladets kontor låg då i samma hus och fler andra tidningars kontor låg i närheten. Dessutom låg järnvägsstationen, centralposten och hästspårvagnen i närheten. Och det var lätt för kunderna att hitta till hennes verksamhet.

Annonsbyrån hölls öppet varje dag förutom söndagar. Den allra första kunden var Hellefors Bruk som ville annonsera om sin tillverkning av maskiner. Under första året har annonsbyrån förmedlat mer än 3000 annonser. Verksamheten gick över förväntan och Sofia behövde anställa för att mäkta med arbetsbördan. På hösten 1878 flyttade verksamheten från Myntgatan. De två rummen räckte inte till eftersom annonsbyrån fick allt mer att göra. Flytten blev bara några kvarter bort till Storkyrkobrinken.

Sofias affärsidé leder så småningom till att Gumealius annonsbyrå blir ett av Sveriges största reklambyråer och hon blir en av Sveriges rikaste kvinnor.

 

Podden är del av en stadsvandring. Tillbaka till Kungsbro-rundan!

Källor:

Inläst och skriven av Anahi Davila Eriksson. Inspelad och klippt av Rita Feldman, våren 2023 på Centrum för Näringslivshistoria. Arrangör: Centrum för Näringslivshistoria. 

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata