Forskare i arkivet.

Benito Peix Geldart är disputerad historiker, forskare och arkivarie på Centrum för Näringslivshistoria som är världens största näringslivhistoriska arkiv.

Ett arkiv, eller ett arkivbestånd som det också kallas, är en samling i form av dokument, kartor, fotografier, konstverk eller andra saker. Bakom varje arkiv finns en så kallad arkivbildare, vilket kan vara en privatperson, en myndighet, ett företag eller en organisation och samlingen arkivmaterial är en följd av arkivbildarens verksamhet.

I Centrum för Näringslivshistorias arkiv finns flera tusen arkivbildare, mestadels företag eller andra näringslivsorganisationer. Företagsarkiv innehåller dokumentation av företagets verksamheter, beslut, kultur och påverkan på samhället. Arkiven tas om hand av arkivarier som arbetar i det stora arkivet.

Många av företagen fyller ständigt på med nytt material genom att leverera in saker de vill lägga till historien. Inleveranserna kan bestå av alltifrån den senaste klädkollektionen från ett klädföretag, en bunt viktiga brev som hittats i en byrålåda, eller företagens digitala material såsom sparade chattar eller filmer. 

Därför vill företagen spara i arkiv 

  • Företagen arkiverar för framtida forskning, eftersom företagens historia är en del av samhällsutvecklingen och anses ha kulturhistoriskt värde. Däremot får företagen till stor del bestämma själva vem som ska få titta på materialet.
  • Företagen bevarar sitt material för att själva kunna gå tillbaka och se vilka beslut som tagits, och för att ha dokumentation kring verksamheten och personer eller händelser i företagets historia.
  • För att själva kunna utforska och förstå företagets förflutna, och få hjälp med att berätta sin historia, ibland i marknadsföringssyfte - även kallat history marketing.   
  • För att både fysiskt och digitalt arkivmaterial ska förvaras på ett säkert sätt och tas om hand av professionella arkivarier. En stor del av arkivariers arbete går dessutom ut på att ordna och förteckna material, det vill säga sortera, paketera och märka upp det som lämnas in och registrera allt i databaser. Syftet är att senare kunna hjälpa forskare, studenter, journalister, författare eller företaget själva att hitta i materialet.

    Här berättar arkivarierna om sitt dagliga arbete.

       

Logotyper för olika företag i Centrum för Näringslivhistorias arkiv.

Logotyperna till några av de arkivbildare som ryms i Centrum för Näringslivshistorias arkiv.

Primärkällor som går att hitta i ett företagsarkiv, och vad de används till

  • Protokoll och styrelseberättelser: Ger kunskap om företagets verksamhet, dess utveckling, och om marknaden.
  • Produktionsrapporter, räkenskaper, brev, aktieregister: Ger kunskap om företagets ägare, kunder, leverantörer, och ekonomi.
  • Innovationer och teknologisk förändring: Används för att studera den tekniska, ekonomiska och industriella utvecklingen i samhället.
  • Reklam och prislistor: Används bland annat för att studera konsumtionsmönster, prisutveckling, och samhällsvärderingar.
  • Personalhandlingar, dvs. information om anställda i ett företag, lönelistor: Berättar om arbetsvillkor och arbetsliv. 
  • Gästböcker, inbjudningar: Avslöjar nätverk och kontaktnät inom näringslivet.

Vad skiljer ett arkiv från ett bibliotek eller ett museum?

Arkiv

Samlar in unika, ofta opublicerade dokument som skapats i en viss verksamhet, t.ex. brev, protokoll, kläder, tavlor, designföremål fotografier, räkenskaper eller e-post. Saker och dokument är ordnade efter arkivbildare, dvs. vems handlingarna är och efter handlingstyp.

Syfte: Att bevara autentiska och ursprungliga handlingar som har kulturhistoriskt, juridiskt, rent historiskt eller administrativt värde.

Bibliotek 

   

Samlar främst böcker, men även tidskrifter och andra tryckta saker som är ämnesordnade, alltså sorterade efter ämnen, eller i alfabetisk ordning.

Syfte: Att tillgängliggöra kunskap, information och litteratur för allmänheten eller för specifika användargrupper.

Museer

Är öppna för allmänheten och förmedlar och ställer ut både materiella och immateriella ting som berättar någonting om mänskligheten och dess omvärld.

Syfte: Att visa föremål för allmänheten, men det kan också vara att förvara, bevara, och undersöka föremålen. 

Källor:

Bakom innehållet i texten står Benito Peix Geldart som är disputerad historiker, forskare och arkivarie vid forskningssekretariatet på Centrum för Näringslivshistoria, tillsammans med Charlotta Skorup, skolansvarig på Centrum för Näringslivshistoria och redaktör för Företagskällan.

Fler metodsidor hittar du här

Här berättar arkivarierna om sitt dagliga arbete.

Arkivariernas vardag 

Arkiven hos Centrum för Näringslivshistoria används framför allt av företagen själva, men en hel del andra visar också intresse för dem. Oavsett är det servicedesken Bild & fakta som hanterar frågorna.

Jessica Wahlén och Anna Zeuthen är två av Centrum för Näringslivs­historias arkivarier som arbetar med att ge service dels till företagen som deponerat material, dels till andra intressenter som då och då kommer med frågor där svaren kan finnas i arkiven. Ofta handlar det om forskare som önskar få tillgång till något visst arkiv, men det kan också vara journalister, författare, studenter som skriver uppsatser eller till exempel släkt­forskare.

Arkivarierna Jessica Wahlén och Anna Zeuthen jobbar på Centrum för Näringslivshistoria.

Arkivarierna Jessica Wahlén och Anna Zeuthen jobbar på Centrum för Näringslivshistoria och svarar på frågor från kunder, verksamheter och forskare. Foto: Alexander Ruas.

Bild på människor framför en bil.

Royal Enfield var intresserade av bilder från en bok utgiven av Albert Bonniers förlag. Foto: Bonnierförlagens arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Det är alltid företagen själva som bestämmer över sitt material så en stor del av arkivariernas jobb i service­desken handlar om att skicka för­frågningar och stämma av tillstånd. Och är allt ok hjälper de sedan till med att plocka fram materialet som fråge­ställaren sedan kan ta del av i Centrum för Näringslivs­historias läsesal.

Hur många frågor får ni?

– Det handlar om cirka 150 för­frågningar varje månad. Och vi tar emot ungefär 650 besök i vår läsesal varje år, berättar Anna Zeuthen.

Ibland dyker det upp frågor som är lite utöver det vanliga. Det kan vara speciellt kluriga saker att ta reda på eller spännande projekt som behöver hjälp med att ta fram material. Mode­företaget H&M som har sitt arkiv hos Centrum för Näringslivs­historia hörde av sig när de letade efter material om grundaren Erling Persson.

Det efter­frågades i första hand film och bilder från öppnandet av olika butiker. Några film­sekvenser gick inte att hitta i arkivet, men däremot kunde arkivarierna plocka fram grundarens talmanus som fanns samlade i en pärm.

– Det är roligt att se att ett företag som H&M verkligen använder sitt arkiv. Inte minst när det handlar om att hålla historien levande inom företaget, säger Anna Zeuthen.

Bild ur tidningen Företagshistoria.

Erling Perssons talmanus finns samlade i en pärm i H&M:s arkiv. Liksom bilder från olika butiksöppningar världen över. Ur H&M:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

En annan förfrågan kom från legendariska motor­cykel­tillverkaren Royal Enfield i England. De letade efter en speciell bok utgiven av Albert Bonniers förlag 1931. Boken, Genom Äventyrens Land av Bertil Hult, handlar om en resa författaren gjorde på en Royal Enfield-motor­cykel genom Sahara 1929.

Motor­cykel­företaget hade sponsrat resan och letade nu bilder från äventyret. Även här kunde service­desken hjälpa till genom Bonnier­förlagens arkiv som finns deponerat hos CfN.

– Efter det här hörde även en fransk tidning, Road Trip: les carnets de voyage motos, av sig och gjorde en artikel om Hults äventyr, med flera bilder. Den här typen av ”ringar på vattnet”-effekter märker vi ganska ofta, säger Jessica Wahlén.

Vad är det roligaste med ert jobb?

– Man lär sig nya saker hela tiden. Det är så varierande frågor att hantera, säger Anna Zeuthen.

– Ja, ingen dag är den andra lik. Och vi får även stor uppskattning för vårt jobb, säger Jessica Wahlén.

Källor:

Artikeln publicerades i vår tidskrift Företagshistoria 2022:3.

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

image
Charlotta Skorup

Skolansvarig

Maila mig

Anpassning till Gy25

Vi anpassar våra skolvisningar och teman med innehåll till den nya läroplanen Gy25 eftersom vi riktar oss mot gymnasiet. Hör gärna av dig som lärare om du undrar över något av våra upplägg, eller kanske har en ny idé på temabearbetning som du tycker saknas och skulle passa in i din undervisning. 

Kontakta oss!

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata