Bild Skånes Näringslivsarkiv Huvudbild

Knut Wulff sminkar Anita Ekberg som utsågs till fröken Sverige 1951 och senare blev världsberömd filmstjärna. Foto: © Georg Oddner/Malmö museum. Till vänster lösögonfransar av märket Pierre Robert, som Monsieur Robert bytt namn till under 1960-talet. Foto: Knut Wulffs arkiv hos Skånes Näringslivsarkiv.

Klicka för lektionsförslag

Det började med två frisörer

Historien om Knut Wulffs skönhetsimperium kan sägas börja med hans far, Gustav Wulff. Gustav och brodern Hermann kom från Tyskland och flyttade 1910 från Hamburg till Malmö. De båda bröderna var utbildade frisörer och hade fått anställning vid en av dåtidens mest eleganta salonger i Malmö, Salong Sauer. 1912 gifte sig Gustav Wulff med Magda Broman och ett år senare föddes deras förste son, Knut. Samma år lämnade bröderna sina anställningar hos Salong Sauer och startade eget under namnet Wulffs Rak & Frisersalong som var uppdelad i två verksamheter, en herr- och en damfrisering. Verksamheten blomstrade och medan Hermann var mer inriktad på herrfrisering började Gustav ägna sig alltmer åt damklippning.

Det fanns bara ett fåtal frisersalonger för damer i Malmö vid den här tiden, men bröderna Wulff var beredda på den stigande efterfrågan av damklippningar. Efter första världskrigets slut och i och med kvinnors ökade självständighet, började modet att förändras. Kläderna blev ledigare och frisyrerna likaså. Gustav flyttade efter några år sin salong till större lokaler. I entrén byggdes ett stort mottagningsrum där man sålde parfymer och eau-de-cologner. Här såldes också parfymerat hårvatten som var det första i sitt slag i Sverige. Gustav hade inte bara en frisörutbildning i bagaget utan var också utbildad parfymör och det var han som tillverkade de väldoftande vätskorna i källaren under salongen på Adelgatan. Produkterna såldes förutom till salongens kunder också till parfymerier och kemikalieaffärer runt om i landet.

bild-skanes-naringslivsarkiv-bild-1

Skönhetssalongen i Arkaden, Malmö, 1961. Upp till 50 kunder kunde behandlas samtidigt, efter en ombyggnation till en modern öppen planlösning. Foto: Knut Wulffs arkiv hos Skånes Näringslivsarkiv.

Kung Gustav V var ofta i Skåne för att besöka de olika slotten för att umgås och jaga, och det var Gustav Wulff som fick i uppdrag att raka och klippa kungen. Kungen blev så nöjd med resultatet att han inte bara blev en återkommande kund utan utnämnde också Gustav Wulff till hovfrisör 1920. Att på frisersalongerna kunna visa upp diplomet med det kungliga emblemet blev en kvalitetsstämpel och imponerade på kunderna.

Knut tog över

Men säg den lycka som varar. Efter att ha drabbats av flera personliga motgångar bestämde sig Gustav Wulff för att lämna Malmö och sälja salongerna i slutet av 1920-talet. Den då 17-årige sonen Knut tog, med hjälp av släktingar, ett banklån på 10 000 kronor och köpte faderns verksamhet. Det var en stor summa då en spårvagnsbiljett till exempel kostade 15 öre. Men Knut var fast besluten om att driva verksamheten vidare och hade tydliga visioner om vart han var på väg. Modet med de nya, kortare frisyrerna och accepterandet av att färga håret skapade en stor efterfrågan på damfrisörer. De populära frisyrerna krävde noggrant stajlade, klippta och lagda hår. Knut Wulff reste till Hamburg i tre månader för att praktisera på en damfrisering och kom hem med viktiga kunskaper i teknik och styling.

Den första tiden kantades av ekonomiska problem, på grund av den rådande depressionen. Knut lyckades dock hålla verksamheten flytande och kunde snart till och med expandera och starta upp fler salonger. Knut var inte bara en skicklig frisör, han var också en slipad affärsman och förstod tidigt vikten av att exponera sitt företag. 1934 införde han sin första annons för salongen i tidningen Sydsvenskan. I annonsen fanns ett citat av en tysk filmstjärna som talade gott om den behandling han fått på salongen i Malmö.

På sommaren 1937 öppnade Knut en salong i Falsterbo, den skånska idyll där de rika och berömda gärna spenderade sina somrar. Tack vare sitt redan goda rykte lyckades han, precis som sin far, dra till sig kungliga kunder. Han fick god kontakt med prinsessan Sibylla som var en återkommande kund. Vid besöken brukade Knut skänka prinsessan en skönhetsprodukt och 1952 blev han utsedd till kunglig hovleverantör. Det var också Knut som fick äran att klippa vår nuvarande kung, Carl XVI Gustaf, för allra första gången då han var ett par år gammal.

Monsieur Robert

Knut hade under sina tonår hjälpt till i sin fars salong med att blanda och tappa parfymer och hårvatten på flaska. Antagligen var det där som intresset för skönhetsprodukter väcktes. När hans moster Anna bad honom att ta över hennes frisersalong vid mitten av 1930-talet såg han en möjlighet att omvandla verksamheten och enbart satsa på damfrisering. På salongen, som låg på Södergatan i Malmö, började man nu även erbjuda skönhetsbehandlingar sommanikyr, pedikyr, ansiktsbehandlingar och makeup. Kunderna strömmade till och efter två år hade salongen 14 anställda.

bild-skanes-naringslivsarkiv-bild-2-870×631-1

Monsieur Robert var Knut Wulffs eget kosmetikamärke, med recept från modelandet Frankrike. På bilden ses bland annat läppstift, mascara och eyeliner. Foto: Knut Wulffs arkiv hos Skånes Näringslivsarkiv.

Knut kände ständigt pressen att ligga i framkant vad gällde de senaste trenderna och teknikerna, och fortsatte att vidareutbilda sig inom frisöryrket. Under en inspirationsresa till Paris där han bland annat skulle besöka L’Oréals skola, ska Knut ha träffat en man som titulerades Monsieur Robert och som tillverkade kosmetika. Knut berättar i boken »Skönhetens entreprenör« om att han där köpte recept och tillverkningsrätt för en exklusiv liten serie skönhetsprodukter. Dessa blev basen i den skönhetsserie han sedan lanserade under namnet Monsieur Robert på sina salonger. Den kompletta makeup-serien Mille Colori innehöll bland annat underlagscrème, ögonskuggor, mascara, eyeliner, puder, nagellack och läppstift som blev en stor succé. Allt fler kvinnor hade börjat använda smink och skönhetsidealet var Hollywoods kvinnliga skådespelare som inspirerade kvinnor att lägga mer tid och pengar på smink, hud- och hårvård. Monsieur Robert blev snabbt ett populärt skönhetsmärke och ett måste i den trendmedvetna kvinnans skönhetsrutin.

Krämen gjorde succé

I mitten av 1940-talet inredde han ett litet laboratorium i källaren i villan där han bodde tillsammans med sin familj. Här tillverkades de första produkterna. Redan från början tog man avstånd från att testa produkterna på djur. Det var i källaren som Knut tog fram en av Sveriges mest köpta skönhetsprodukter genom tiderna – hudkrämen Lait de Beauté, mer känd som LdB. Krämen ska han ha blandat ihop i en vanlig köksmaskin. Verksamheten växte snart ur den lilla källaren och tillverkningen flyttade till nya, större lokaler. Produkterna såldes inte bara på salong, utan med hjälp av kringresande försäljare som spred dem ut i landet.

1959 startade Knut Wulff skönhetsskolan Pierre Robert. Utbildningen, som var på ett år, gav eleverna kunskaper i bland annat varukännedom, kemi, försäljningsteknik och franska. Under 1960-talet bytte även varumärket Monsieur Robert namn till Pierre Robert. Namnet var en kombination av Knut Wulffs båda söners förnamn, Pierre och Robert. Under 1960-talet startade man en brevkurs för biträden i parfym- och färghandeln, som cirka 7 000 personer genomgick. Det startades även en distanskurs för vanliga konsumenter där deltagarna fick tips och råd om makeup och hudvård. Allt eftersom fasades nu salongverksamheten ut ur företaget. Kändisar och societeten hade vallfärdat till Wulffs salonger i Malmö, Göteborg, Stockholm och Köpenhamn men på 1970-talet såldes den sista salongen och Knut Wulff fokuserade nu endast på skönhetsprodukter. Förutom smink var han med och tog fram flera framgångsrika hud- och hårvårdsserier som Naturelle, Jane Hellen, PR for men och Maxelle.

Brann för yrket

Att Knut Wulff var väldigt involverad i sina företag och i framtagandet av nya produkter kan hans familj intyga. I en intervju i Sveriges Radio berättar sonen Robert om hur fadern kunde komma hem efter en arbetsdag med halva ansiktet sminkat och med färg på naglarna. Knut Wulff brann för sitt yrke och hade en klar och tydlig vision för sina produkter. Tack vare sina täta samarbeten med franska modehus hade han stenkoll på de kommande trenderna och kunde anpassa sina produkter därefter. Under 1970-talet stod hans företag för hälften av all hudvård i Sverige och en tredjedel av kosmetiken. Koncernen hade cirka 350 anställda vid den här tiden, och det var då som Knut bestämde sig för att sälja. Storföretaget Unilever hade i flera år jobbat för att få köpa upp Pierre Robert men det skulle dröja till 1975 innan han faktiskt sålde företaget. Han stannade kvar som vd i tre år innan han gick i pension 65 år gammal.

bild-skanes-naringslivsarkiv-bild-3

Jane Hellen riktade sig till en yngre publik och det röda läppstiftet blev Sveriges mest sålda. Foto: Knut Wulffs arkiv hos Skånes Näringslivsarkiv.

Men, det visade sig vara allt för tidigt för Knut att pensionera sig. Han kunde inte släppa idéerna på nya produkter och 1980 startade han som delägare upp ett nytt företag. Här lanserades en ny kosmetikserie baserad på örter som fick namnet Fleur de Santé. Produkterna såldes via postorder och franchisebutiker och blev en stor framgång. När Knut fyllt 70 började han dock varva ned och blev i stället konsult. Unilever, som köpt Pierre Robert och dess varumärken, lade ned kosmetikproduktionen i Sverige i mitten av 1990-talet. 2002 avled Knut Wulff, 89 år gammal. Fyra år senare relanserades Pierre Robert som ett underklädesmärke med nya ägare och med bas i Norge. 

Källor:

Ur Företagshistoria 2023:2. 

Lektionsförslag

Fördjupningsuppgift

Relaterad läsning: I skönhetens tjänstFilmen banade väg för vardagssuccéFräschörens dyra hjälpmedelMannen bakom BarnängenPyramiden som rasadeHandelns historia: Intervju med Gun Nowak – FACE StockholmFACE Stockholm, När violdoften kom till Malmö

Instuderingsfrågor

  1. Vilka var Gustav och Hermann Wulff och vad var deras bakgrund?
  2. Vad var Salong Sauer och vart låg det?
  3. När och varför började modet att förändras?
  4. Vad började Gustav att sälja efter en flytt till större lokaler?
  5. Vilken utbildning hade han?
  6. Vilket förenämnt uppdrag fick Gustav och vad ledde det till?
  7. Vad behövde Knut Wulff göra för att ta över verksamheten?
  8. På vilket sätt exponerade han företaget?
  9. Vad skedde år 1952?
  10. Varför började man satsa på skönhetsprodukter och behandlingar?
  11. Vad händer under en inspirationsresa till Paris?
  12. Hur kom företagsnamnet Pierre Robert till?
  13. Vad skedde år 1975?

Diskussion

Den svenska skönhetsbranschen:

  • Knut Wulff kom att bli skönhetspionjären som med fransk flärd skapade Nordens största skönhetsföretag Pierre Robert. Hur ser den svenska skönhetsbranschen ut i dag? Diskutera vilka svenska skönhetsmärken ni tror även säljer bra utomlands och hur ni tycker att dessa utmärker sig och påverkar konsumenterna via sin marknadsföring?
  • Skönhetsindustrin har betraktats länge som ett instrument för kvinnoförtryck utövat av män (och deras företag). Hur ser ni på skönhetsbranschen och bilden som förmedlas idag?

 

https—specials-imagesforbesimgcom-imageserve-5fee143c98fb62888a89cfb9-0x0-1176×1440-1

Bildkälla: Forbes.

Fördjupning för Marknadsföring, Företagsekonomi,  Entreprenörskap och företagande samt för Historia

Tysken som skapade ett väldoftande Sverige:

  • Det var lördagen den 20 juni 1863 som tysken Meyer Zadig landsteg i Malmö tillsammans med sin 14-årige son Philipp. En kort tid senare hade han byggt upp en framgångsrik affärsrörelse och spridit väldoft till svenskarna. Undersök Zadigs entreprenöriella resa.

 

bild-ur-zadigs-arkiv-pa-malmos-stadsarkiv

Meyer Zadig och hustrun Friederike, 1878. Bild: Zadigs arkiv på Malmös Stadsarkiv.

Lyssna på podden Företagsamma Stockholm: Barnängen på Bondegatan 59:

 

bar000139

En anställd tillverkar läppstift i Barnängens Tekniska Fabriks lokaler belägna i Alvik, Stockholm någon gång kring 1945 –1955. Henkel Nordens historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata