Uppgift 2 Använd analysfrågor
Följande analysfrågor kan justeras efter ålder och årskurs och på vilken dikt som helst. Vissa frågor innefattar litteraturvetenskapliga begrepp eller stilfigurer som man kan behöva förstå innebörden av innan man kan fundera på svaren. Länk till förklaring Litteraturvetenskapliga begrepp.
Börja med att läsa dikten några gånger - gärna högt. Oftast får man en bra uppfattning om rytm och tempo i dikten om man "hör" den. Analysera sedan dikten genom att skriva ner svar på följande frågor...
1. Har dikten en titel? Om ja - vad säger den om innehållet?
2. Är dikten uppdelad i strofer - och i så fall - är de långa eller korta? Om inte - hur är strukturen på texten?
3. Vem ”talar” i dikten? Finns det ett diktjag eller är dikten skrivet på något annat sätt? Hur i så fall?
5. Har dikten någon tydlig mottagare eller målgrupp? Vem eller vilka är det i så fall?
6. Vad tror du att författaren vill skapa för stämning hos läsaren, och vad väcker den för känsla?
7. Säger dikten någonting om den tid eller det samhälle som den är skriven i? När är dikten utgiven och vad hände i samhället under just den perioden?
8. Vem har skrivit texten? Vad vet du om författarens liv? Hur kan du tolka dikten biografiskt, det vill säga utifrån vad författaren har för erfarenheter eller befann sig i för situation?
9. Är dikten skriven på fri vers eller i bunden form?
10. Finns det rim? Hur är rimmen gjorda i så fall?
11. Kan du hitta stilfigurer i texten, exempelvis liknelser, metaforer, symboler, motsatser, upprepningar eller annat?
12. Finns det några medvetna brott mot språkregler i dikten? Används till exempel talspråk, dialekt eller slanguttryck? Om ja - ge exempel.
13. Fanns det någonting i dikten som var svårt att förstå, och i så fall vad?
14. Avsluta med att försöka sammanfatta diktens tema, vad som är diktens grundtanke, det vill säga vad den egentligen handlar om. Försök hålla dig till en mening.
Källa: Litteraturbanken.se, 2024.