Korv-Ingvar

Ingvar Rogell, 1980- eller 1990-tal. Korv-Ingvar, som han kallades, sålde korv i Solna Centrum under 35 år, först från en liten vagn vid Råsunda, senare från ett stort gatukök med flera anställda. Naturligtvis kom korvarna från Solna Korv, där han faktiskt arbetat elva år innan han övergick till försäljning. Idag står han (som enda korvhandlaren i riket) staty, inte långt från grillen. Svensk Handels bildarkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Korvkiosken har åter börjat betraktas som en social knutpunkt. Solna Korv, med anor från Stockholmsutställningen 1897 och med hemligt korvrecept har många, ofta invandrardrivna, korvkiosker på sin kundlista. Tillsammans med jättar som Skansen och Grönan.

Solna Korv grundades 1945 då en liten fabriksbod – korv- och charkbutiken Knut Eriksson – köptes av Nils Andersson och två kompanjoner, varefter butiken döptes om. Utöver ägarna sysselsatte rörelsen vid denna tid tre–fyra personer, med både tillverkning och försäljning i samma lokal. Den enda produkten i sortimentet var varmkorven, som alltsedan konst- och industriutställningen på Djurgården 1897 behållit sin popularitet.

Vid starten och de tioföljande åren var det kokt korv med bröd som dominerade tillverkning och försäljning – i princip var rätten synonym med svensk snabbmat. Det enda tillbehöret var senap. 1955 fick grillkorven sitt genombrott och Solna Korv var inte sena med att introducera denna nyhet tillsammans med ketchup, gurka och en rad läskedrycker. En bit in på 1960-talet breddade man sortimentet ytterligare med tjockkorv (bamse) och bratwurst.

Hamburgare tidigt

Under 1970-talets första hälft gjorde Mc Donald’s, och därmed också hamburgaren, sitt inträde i svensk snabbmatskultur och Solna Korv anammade denna produkt så tidigt som 1974. En följd av den amerikanska nationalrättens intåg i Sverige blev att korvkioskerna tog ett kliv närmare den traditionella restaurangen. Det lokala gatuköket skulle nu erbjuda åtminstone ett par sittplatser, gärna inomhus.

Hemligt recept

Till 1987 skötte Solna Korv själva produktionen av sin signaturvara, den speciella korven, men numera sköts tillverkningen av Munka Chark i Skåne. Där görs korvarna helt enligt ägaren Björn Lundbergs egna specifikationer. Receptet är lika hemligt som det är anrikt. Faktum är att inte ens tillverkarna vet de exakta ingredienserna och proportionerna – de får färdigblandade kryddpåsar vars innehåll bara Björn och ytterst få andra inom Solna Korv känner till.

För att vara ett företag med cirka 25 anställda har den lokala snabbmatsgrossisten en påtagligt visuell profil på gator och torg i Stockholm. Logotypen kan skymtas lite här och var i förbifarten, både på firmans lastbilar runtom i staden och på de egendesignade ljustavlor som finns att skåda på vart och vartannat gatukök.

Snabba beslut

Solna Korv är en rörelse som med framgång drivits som familjeföretag i över 60 år – man är inne på tredje generationen – utan att ha blivit vare sig uppköpt eller utkonkurrerad av multinationella koncerner. Företagets storlek har sina fördelar och då inte minst genom att beslutsvägarna är snabbare än hos de större konkurrenterna. 1993, exempelvis, började bolaget som första svenska tillverkare att lansera kryddstarka korvar i sitt sortiment, mer än två år innan någon annan hann göra samma sak.

Sedan 2005 är kontors- och lagerverksamheten förlagd till Ekbacksvägen i Bromma, skiljd från Solna av ett vattendrag. Företaget är idag en av mycket få livsmedelsgrossister som enbart satsar på snabbmat. Nästan alla andra i branschen har tvingats bli grossister även för traditionella restauranger. Det som möjliggör att Solna Korv kan stå starka med sin nisch är att bolaget verkar i Stockholmsregionen och har skaffat sig ett stabilt kundunderlag inom en förhållandevis liten radie.

Social knutpunkt

Tacksamt är också att det börjat blåsa varmare vindar från myndighetshåll, inte minst från Stadsdelsförvaltningen som nu för tiden ser korvkiosker och gatukök som sociala knutpunkter i orten och därmed som välkomna tillskott till stadsbilden. Denna typ av rörelser ville stadsarkitekter förr gärna få bort.

Till korvkiosker och gatukök erbjuder Solna Korv förutom livsmedel även ett helhetskoncept med färdiga dekaler, skyltar och service, deras s.k. Blue Line Club.

Många invandrarföretagare

De senaste åren har Solna Korv börjat marknadsföra sina egna köttprodukter i ett antal livsmedelsbutiker, men i övrigt består den stabila kundkretsen till största delen av gatukök, som uppgår lokalt till 100–150 stycken. Det stora flertalet företagare är invandrare med små lokala rörelser. Totalt levererar Solna Korv till 300 kunder landet runt och bland de mer namnkunniga på listan över kunder finner vi Gröna Lund, Skansen och Centralstationen i Stockholm.

Ur Företagshistoria 2008:1

Text: Gustav Svensson är fil. kand. i filmvetenskap, verksam som arkivarie vid Centrum för Näringslivshistoria. Utöver hans arbete med föreningens filmarkiv har han bl.a. bedrivit dokumentationsprojekt.

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata