neonskylt-klla-georg-srman

Den prisvinnande neonskylten ovanför dörren till Georg Sörman på S:t Eriksgatan i Stockholm. Foto: Georg Sörman.

Georg Sörman var en anrik herrekipering med eget ändringskrädderi och ett sortiment som kan sammanfattas som klassisk brittisk stil. Hur anrik den kan sägas ha varit, kan illustreras av att Ingmar Bergman köpte sina kläder här. Bergmans yttre signatur — den svarta baskern neddragen mot nacken, den rutiga skjortan innanför Higginskoftan och manchesterbyxorna — var i själva verket noggrant utvalda plagg från Georg Sörman. Han kunde lita på att sortimentet var beständigt, inklusive strumporna i kashmir.

Ingmar Bergman var inte den enda mannen med känd profil som hittade kläder utanför standardsortimentet hos Sörmans. Andra var skådespelaren Sune Mangs, konstnären Lennart Jirlow och tungviktsvärldsmästaren Ingo Johansson.

— Ingemar Johansson var så muskulös att han hade svårt att hitta en kostym som passade, säger Birgitta Sörman-Nilsson som arbetat i butiken i stort sett hela sitt yrkesverksamma liv.

Efter en sekreterarutbildning och kortvarig tjänst som chefs-sekreterare, vilket hon tyckte var ”alldeles för tråkigt!”, började hon arbeta sida vid sida med sin pappa Per. Precis som han hade arbetat med sin pappa Georg.

— Dynamiken som finns i att träffa kunder! Det är så mycket som händer hela tiden, säger hon och plockar fram en skjorta i rätt storlek till en kund ur ett av de många glas-försedda skåpen och rättar till ett erbjudande som har skyltats i en gammal hattask.

— Farfar Georg var 17 år när han kom till Stockholm 1903 för att skapa sig en framtid. Han fick arbete som handelsbiträde, träffade sin fru Ethel, och beslöt sig så småningom för att starta eget. Affären som öppnades 1916 låg på Stora Nygatan i Gamla stan, ett strategiskt läge.

— Det var mycket handel i kvarteren eftersom båtarna från Skärgården och Mälaröarna kom dit med varor, säger Birgitta.

img_9260

Välskyltat. Georg Sörmans ljusskylt har funnits så länge på Sankt Eriksgatan i Stockholm att den blivit något av ett landmärke. Bild: Georg Sörman.

Flyttade med kunderna

Affärerna gick bra. År 1928 öppnades en andra butik på Västerlånggatan som länge fanns kvar i familjens ägo men senare inriktades på ett ett sortiment anpassat för turister. Efter hand förändrades kommunikationerna från båt till buss, bil och tåg. Depressionen på trettiotalet påverkade också köpkraften. Georg och Ethel började leta efter en ny affärslokal.

De hittade den på Sankt Eriksgatan, nära Fridhemsplan. Här låg en ny knutpunkt för kommunikationen från Mälaröarna in till Stockholm.

— Det fanns massor av biografer, säger Birgitta. Och de som kommit till stan för att handla eller gå till doktorn fördrev tiden i väntan på bussen genom att flanera längs gatan. Butiksinredningen beställdes från NK:s möbelverkstäder. Ljusskylten med den välklädda mannen (som senare fick Stockholms skyltpris) sattes upp.

sune-sundahl

Georg Sörmans herrekipering. Foto av Sune Sundahl den 19 maj 1965, ett uppdrag åt Lilux belysning. Bildkälla: Digitalt museum.

För att utveckla affärerna satsade man på att köpa in och ändra uniformer efter personliga mått. Sverige var ett uniformerat land. Officerare, sjuksköterskor, präster, chaufförer — det var många yrkesgrupper som skulle ha uniform. Sex trappor upp fanns fyra skräddare. I butiken arbetade 14 expediter. Birgitta minns hur de manliga expediterna sålde kostymer, de kvinnliga skjorta och slips. Titulaturen var viktig.

— Det kunde låta så här: ’Och nu fröken Nilsson, kan ni hjälpa direktör Samuelsson att välja en passande skjorta!’

— Uniformer hade varit en stor del av verksamheten. När min far Per tog över 1968 var det inte lika många som använde uniform längre. Mässdräkter och prästkaftaner behövdes, men han tvingades tänka nytt.

Det Per gjorde var att lansera sloganer för män som var långa eller kraftiga. Nu kunde ”big boys” och män i ”king size” få en välsittande kostym tack vare skrädderiet. Affärerna vände uppåt.

Per arbetade fram till strax före sin död 2003. Då ville Birgittas båda systrar sälja, men inte Birgitta och hennes mamma. Hon och maken Lars-Olof köpte slutligen ut systrarna och tog över 2006.

— Det var en lång inskolning. Pappa och jag jobbade väldigt bra ihop. Men även om jag lyckades genomdriva vissa förändringar så var det han som bestämde — tyckte han annorlunda blev det oftast som han ville.

l1002455

Det finns en doft av art deco tack vare stålrörsmöblerna, de bonade träslagen och andra detaljer som är chapeaux-claque. Bild: Georg Sörman.

Inredningen bjöd på en tidsresa

Inredningen i butiken hade blivit så otidsenlig att den blivit tidsenlig. Den hade en vintageframtoning som inte var gammaldags utan ”äkta gammal”, som en storögd ung kund en gång uttryckt saken. Det fanns en känsla av art deco tack vare stålrörsmöblerna, och de bonade träslagen och andra detaljer var chapeaux-claque. Ekiperingens båda våningar bildade tillsammans ett spännande tittskåp med inventarier från 1916 och framåt och stegen dämpades tack vare de äkta mattorna. De långa stängerna hade plats för storlekar som andra modebutiker saknade. Här fanns allt! Handskar, kalsonger, hattar, skor, undertröjor, paraplyn, hängslen i Harristweed, till och med tygnejlikor för kavajslagets knapphål.

Birgitta tycker att hon förvaltade sitt arv väl, och hon hoppades länge att hennes båda söner, Anders och Gustaf, skulle vilja ta över efter henne.

— Företag ska drivas så att det blir attraktivt för nästa generation, säger hon med eftertryck.

p0004

Klassiker. Trenchcoaten tillhör fortfarande sortimentet, här i välsittande snitt på en gammal reklambild. Bild: Georg Sörman.

Förnya utan att föröda

Georg Sörman stod för tradition, hög kvalitet och exceptionell service. Så det var väl bara att köra på? Nej, så enkelt var det inte. Internet skapade nya konsumtions-mönster, samtidigt som klädkedjor i köpcenter numer dominerar i allt högre utsträckning.

— Hur kan traditionen leva ihop med det tidsenliga? Hur kan man förnya utan att slänga ut barnet med badvattnet? Det var Birgittas äldsta son Anders Sörman-Nilsson som ställde den svåra frågan.

Vid tillfället för intervjun var han managementkonsult, och i den bok han skrev i ämnet, Digilogue, är familjeföretaget en röd tråd. Anders menade att man ska vara rädd om de lojala kunderna och det som är typiskt för varumärket, samtidigt som man måste attrahera nya och bejaka Internets möjligheter. Och visst hann även den fjärde generationen sätta sitt avtryck på Georg Sörmans koncept.

thumbnail_dsc_2206-kopia

Företagarfamilj. I förgrunden Birgitta Sörman-Nilsson och sonen Anders Sörman-Nilsson, som är fjärde generationen i företaget. I bakgrunden Anders morfar Per och Birgittas farfar Georg, grundaren av butiken. Bild: Georg Sörman

De sista åren fanns märken som tilltalade yngre män i sortimentet. Loggan och förpackningarna fick ny design. Marknadsföringen flyttade in på Internet på ett mer medvetet sätt än tidigare och det hände allt oftare att unga kunder kommer in. De var pålästa i teorin, men osäkra i praktiken.

Häri låg styrkan i den kunskap som finns hos Georg Sörman.

— De kan behöva hjälp att knyta slipsen, säger Birgitta. De kan behöva ändra en kostym, som de köpt någon annanstans och som inte sitter bra. De kan söka något speciellt som de läst på en modeblogg, berättade Birgitta när det begav sig.

Länge var de Stockholms äldsta herrekipering - familjeägd och ägarledd. Det var antikt, anrikt och unikt! Georg Sörmans butik på S:t Eriksgatan gick i graven år 2021, men övertygelsen stod sig trots allt ända till år 2023 då hela företagen gick i konkurs.    

Källor:

Ur Företagshistoria år 2016. 

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata