markus_persson_at_gdc_2011

Markus Persson startade Mojang 2009 som ligger bakom succén Minecraft. Bild från Wikimedia Commons.

Vårt alltmer digitala liv 

2000-talets medieutrymme för företag har i mångt och mycket dominerats av bolag som Spotify, Mojang, King och Klarna, företag som vuxit snabbt och som tillhandahåller tjänster som inte är bundna till någon särskild tid eller plats. Den digitala plattformen, och människors alltmer digitala liv, har skapat utrymme för en mängd företag som verkar inom så skilda områden som bank- och betaltjänster, som till exempel Klarna och iZettle, och rena nöjestjänster. Till de senare hör alla de svenska spel- och datorspelsföretag som blivit mycket framgångsrika under de senaste två decennierna.

izettle-mobile-payments-6522002397

Mobilapplikationen iZettle lanserades 2011 och hjälper småföretagare och enskilda individer att ta emot kortbetalningar. Foto: Håkan Dahlström/Wikimedia Commons.

Ett av dessa företag är Mojang, som startades av Markus Persson i Stockholm 2009. I början var han den enda anställda på företaget men när han utvecklade idén till spelet Minecraft förändrades allt. Spelet blev en enorm framgång världen över och i dag ägs företaget av Microsoft. Digital Illusions CE, (DICE), som ligger bakom spelet Battlefield är ett annat av dessa succéföretag inom spelvärlden. Det grundades ursprungligen 1992 i Växjö av kompisarna Andreas Axelsson, Markus Nyström, Fredrik Liljegren, Olof Gustafsson och Ulf Mandorff. DICE är sedan 2006 ett dotterbolag till amerikanska Electronic Arts (EA).  Även företag som Embracer, Paradox Interactive, King och NetEnt (casinospel) är exempel på svenska företag som slagit igenom stort i den här branschen.

Spotify och musikstreaming

Gemensamt för bolagen är att den digitala teknik och de plattformar som används inte alls är så väsensskilda, även om man verkar inom olika branscher. Ett tydligt exempel på det är kanske det mest omtalade företaget inom området – strömningstjänsten Spotify, som startades 2006. När Martin Lorentzon och Daniel Ek startade sitt företag var tanken egentligen inte att förändra musikbranschen. De hade skapat en digital plattform för annonsering men saknade en källa för att driva trafik dit. Martin Lorentzon hade tidigare startat, drivit och sedan sålt företaget TradeDoubler, som jobbar med prestationsbaserad marknadsföring genom att spåra beteenden på nätet. Daniel Ek hade framgångsrikt arbetat med att utveckla systemlösningar åt TradeDoubler. Annonsering och it kunde de alltså – det som saknades var trafikkällan. Att valet föll på streamad musik var mest en slump. Daniel Ek hade redan ett stort musikintresse och det låg rätt i tiden; piratdelning hade blivit stort och det fanns plats för en aktör som genom samarbete med skivbolagen kunde föra tillbaka lyssnarna till laglig konsumtion. Sedan en tid tillbaka har streamingjätten breddat sig och satsar nu på att även bli en av de största plattformarna för dokumentärer och poddar.

1200px-daniel-ek-addressing-spotify-staff

Daniel Ek talar till sin Spotify-personal. Bildkälla: Wikimedia Commons.

Branschöverskridande tekniska lösningar

Branschöverskridande tekniska lösningar är en framgångsfaktor för många av de moderna techbolagen, men fenomenet går att hitta även tidigare i historien. Sectra är ett företag som grundades 1978 till följd av forskning vid Linköpings universitet. Företaget är verksamt inom medicinsk teknik, främst inom medicinsk bildhantering som radiologi och patologi. Men de använder också sina tekniklösningar för att verka inom områden som cybersäkerhet och avlyssningssäker kommunikation, exempelvis kryptering för mobiltelefoner. Huvudkontoret är placerat i Linköping och man har flera utländska dotterbolag. Sedan 1999 är Sectra noterade på Stockholmsbörsen.

Rymdteknik är kanske det område man främst tänker på när det gäller innovativ teknik som spridits till andra områden, och i vissa fall till och med utvecklats till att bli väldigt vardagliga produkter. Rymdforskning och rymdteknik är till sin natur tvär- och mångvetenskaplig, varför resultaten kan finna nytta inom flera områden. Frystorkad mat, wettexduken, Gore-tex, örontermometern och handdammsugaren är några exempel på sådant många av oss använder som har sin grund i rymdteknik.

Källor:

Artikeln producerades av Centrum för Näringslivshistoria i ett samarbete med Teknikföretagen och deras 125-årsjubileum år 2022. 

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata