da1900-32730-lm001231

Annons för Stockholms Bell Telefon-AB.

När telefonerna hade utvecklats så att de hade särskild mikrofon och ringklocka kunde man koppla ihop dem i telefonnät. För det behövdes en telefonväxel på en telefonstation och telefonister som skötte kopplingen.

Stockholms Bell Telefonaktiebolag blev Sveriges första telefonbolag. Det bildades av tre telegrafkommissarier vid Stockholms telegrafstation. De hette Lybeck, Bratt och Recin och var anställda vid Telegrafverket. De skrev till Telegrafstyrelsen och Överståthållareämbet i Stockholm och bad om tillstånd att få anlägga ett telefonnät i Stockholm. De fick ett sådant tillstånd och bildade Stockholms Telefonförening. Anläggningsarbetet sattes igång, men innan anläggningen var färdig övertogs företaget av det nybildade Stockholms Bell Telefonaktiebolag. Det nya bolaget var dotterbolag till The International Bell Telephone Company.

Telefonstationen inreddes i Skandinaviska Kreditaktiebolagets hus, Västerlånggatan 16, i hörnet av Storkyrkobrinken. Man använde uteslutande amerikanska telefonapparater och växlar och anlitade amerikanska ingenjörer. Telefonerna, som hade signalinduktor, ringklocka och Blakes mikrofon, fanns i bord- och väggmodell och var av Bells fabrikat. Växeltypen var den amerikanska Gillilands.

Då stationen öppnades den 1 september 1880 var 121 abonnenter anslutna och antalet ökades till 218 vid årets slut. Filialstationer öppnades inom det första året på Södermalm och Norrmalm. I början hölls stationerna öppna för telefonering klockan 9–22 men från maj 1883 var de öppna hela dygnet. Telefonavgiften per år med obegränsat antal samtal var 160 kronor i Gamla stan, 240 kronor i innerstaden i övrigt och 280 kronor i de yttre delarna.

När Stockholms Bell Telefonaktiebolag bildades fanns det inga användbara svenska telefoner och växlar utan man måste importera från utlandet. Situationen var en annan när ett konkurrerande telefonbolag dök upp 1883, Stockholms Allmänna Telefonaktiebolag. Grundaren, H T Cedergren, samarbetade med Lars Magnus Ericsson som börjat tillverka telefonmateriel av god kvalitet. Cedergren hade kritiserat Bellbolaget för dess avgifter som han ansåg alltför höga. I jämförelse med förhållandena utomlands var Bellbolaget ändå inte särskilt dyra - de flesta länder hade högre avgifter, endast några få hade lägre.

Stockholms Allmänna Telefonaktiebolag började sin verksamhet den 31 oktober 1883 och segrade i striden om abonnenterna. Bellbolaget måste sänka sina avgifter. Antalet abonnenter hos Bellbolaget steg fram till 1888, då "Allmänna" förvärvade aktiemajoriteten i bolaget. Bellbolaget fick inskränka verksamheten till stadsdelen Östermalm för att sedan helt upphöra med sin telefonverksamhet 1908. Då hade man ändå uppnått antalet 15 000 abonnenter.

Författare: K V Tahvanainen
subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata