spolakroken

Annons för Spola Kröken kampanjen med Martin Dahlin och Ulrica Odervall 1989. Alla bilder ur artikeln från Systembolagets historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Året är 1971 och Systembolagets marknadsdirektör James Engman har fått i uppdrag att ta fram en ny slogan för ett samarbete med försvaret och idrottsrörelsen. På bordet ligger förslaget ”Nobba nubben”, men man tycker att det låter väl hårt och kategoriskt.

16-årige sonen Björn löser upp knuten under en derbymatch på Råsunda. ”Kan ni inte säga Spola kröken i stället, pappa?”

Sagt och gjort. Den nya kampanjen drar igång med sin effektiva slogan: ”Spola kröken – man dricker litet mindre och mår mycket bättre”. Syftet är förstås att minska alkoholkonsumtionen genom att få människor att dricka måttligare och få en sundare syn på alkohol.

Från början är kampanjen främst omskriven på grund av ett bråk. Svenska Ishockeyförbundet vägrar nämligen låta AIK:s ishockeylag spela med reklam för kampanjen på ryggen, i en tid då reklaminslagen ännu var starkt begränsade inom idrotten i Sverige.

da-2015-067429-sys000165-1

Men till slut tillåts kampanjen åtminstone i vissa tävlingssammanhang. Bland annat på matchtröjorna hos Sveriges herrlandslag i bandy, som 1981 tog guld vid VM i dåvarande Sovjetunionen.

Man börjar kunna se budskapet Spola kröken här och var: på t-tröjor, annonstavlor och 1977 även på Systembolagets egna plastkassar.

Bara efter några år visar undersökningar att nio av tio svenskar har nåtts av kampanjen Spola kröken, och man ska nästan vara eremit för att ha undgått att ta del av budskapet.

Idrottsrörelsen, musikbranschen och Sveriges försvar deltar tillsammans med Systembolaget i kampanjen, som pågår under en rekordlång tid, ända till 1988. Många är de kändisar som medverkar, som Janne ”Loffe” Carlsson, Ingemar Stenmark, Linda Haglund, Toini Gustafsson, Ronnie Peterson, Cornelis Vreeswijk, Torgny Mogren med flera.

unnamed

Men det kommer också kritik mot ”kändisreklamen” och att kampanjens budskap är för löst i kanterna. I de flesta idrottsliga sammanhang har alkoholen ingen plats alls, och samtidigt pläderar kampanjen inte för helnykterhet. Även en språklig förskjutning sker med tiden. I början, 1971, syftar ”kröken” endast på starksprit, men senare kommer begreppet att utvidgas till att omfatta alla alkoholhaltiga drycker.

Allt har sin tid och slutligen – efter sjutton år – spolas ”Spola kröken” och ersätts med kampanjen och kampanjsloganen ”Nej tack, jag idrottar”.

Författare: Nils Johan Tjärnlund

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata