ICA004188

Skiss till det nya ICA-märket med fästpunkter 1963, av Rune Monö. Skiss ur Ica AB:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Omskyltningen skedde under stort pådrag 1964. I Icas egna arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria beskrivs den som ett sätt att inåt ytterligare bekräfta och fördjupa samarbetet mellan köpmännen och grossistföretagen, de så kallade ”inköpscentralerna”. Logotypen skulle också göra samarbetet ännu tydligare utåt.

I Icas arkiv hittas skissen av Rune Monös för Ica-skylten. Precis och tydlig som den är, skulle den antagligen kunna användas av en tillverkare fortfarande idag.

ica004073

ICA-emblemet består av de versala bokstäverna I,C, A i modifierad grotesktypografi, där bokstaven "I" är fristående i förhållande till bokstäverna "C" och "A"., vilka har förbundits med varandra därigenom att "C":s stapel nedtill övergår i bokstaven "A":s vänstra stapel, vilken är utförd som övre delen av tangenten till den cirkulära stapeln i "C", medan bokstaven "A":s tvärspel är avbruten vid sin vänstra ände, så att ett mellanrum bildas vars höger respektive vänstersida är parallell med bokstaven "A":s vänstra stapel. Skiss av formgivaren Rune Monö. Ur ICA AB:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Det var dock inte bara själva logotypen som Monö skapade, han och hans företag tog fram ett helt grafiskt koncept gällande färger och former på butiksskyltar, lastbilsdekor, uniformer, kassar m.m. Efter själva lanseringen av ICA-märket 1964 hade de arbete ytterligare två, tre år med annat. De designade t.o.m. en hel ICA-kiosk och arbetade även åt ICA-restauranger och ICA Förlaget.

ica004066

Ur ICA AB:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

 

ICA-emblemet är både vänligt och aggressivt. Jag tycker att det runda C:et och det spetsiga och kantiga A:et uttrycker de respektive egenskaperna.

-Rune Monö, 2002

da1900-9421-ica004377-768×1159-1

Rune Monö, som designade det nya ICA-märket 1963 och även senare fick i uppdrag att förnya det grafiska programmet kring märket. Bild ur ICA AB:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Samarbetet med kunden

Det antagna ICA-märket var inte Monös enda förslag, utan ett av flera. Idag erkänner han dock att de andra bara var till för att kunden skulle uppleva sig delaktig i valet av det riktiga förslaget. Och som tur var valde de rätt … Samarbetet med kunden var allmänt mycket gott:

Det var trevligt att få kontakt med denna sorts människor för i mitt dagliga arbete hade jag bara kontakt med tekniker. Det är inte något fel på tekniker, men de är mer anonyma och mer reserverade än de personer jag mötte på ICA.

Monö fick berättat för sig att den nya logotypen först hade antagits efter långa diskussioner vid stämman och att det funnits ett läger för och ett emot. När beslutet väl var taget accepterades det dock av samtliga och på några dagar, i slutet av januari 1964, sattes nya skyltar upp på landets alla ICA-butiker.

da1900-9297-ica004188

Rune Monös skiss till det nya ICA-märket inklusive fästpunkter. Den röda nyansen hade ursprungligen lite mer orange i sig än idag. ICAs arkiv, Centrum för Näringslivshistoria.

Källor:

Skiss ur Ica AB:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata