Skärmavbild 2017-02-18 kl. 17.39.22

Elin Åström Rudberg är doktorand vid Handelshögskolan i Stockholm och forskar om reklambranschen under första halvan av 1900-talet. För ICAHUNDRA berättar hon om reklamens utveckling från slutet av 1910-talet till andra världskriget utbrott.

– Före första världskriget var många svenskar inspirerade av reklam i USA och Tyskland. USA tar sedan över mer och många svenskar åker dit för att sedan försöka implementera kunskaperna när de kommer hem, säger Elin Åström Rudberg.

I början av 1900-talet fanns få annonsbyråer. Annonserna var enkla i både form och layout. Dessutom innehöll de ofta faktafel och lögner om effekterna hos produkterna som marknadsfördes. Den nya branschens första åtgärd blir därför att bryta ner det som kallas humbugreklam och man lanserar under 1910-talet begreppet ”truth in advertising”, som hade startat i USA.

– Man ville stärka trovärdigheten för reklam. Man försökte göra den mer seriös och sanningsenlig.

skarmavbild-2017-02-18-kl-174507

Upplysande! Under mitten av 20-talet kom resonemangsannonserna. Större bilder och upplysande och informativa texter berättade om varornas förträfflighet.

I Sverige är dagspressen stark och det är också här vi kan hitta ICAs första reklamsatsningar. Hakons Luxuskaffe presenteras som högkvalitativt och de presumtiva kunderna får ofta ta del av tillagningsråd. En strömning inom reklamen som märks är att man börjar se på den som en vetenskapförsäljningspsykologi, utformning och effekt undersöks, liksom effekten av så kallade resonemangs- annonser.

– Man går upp i storlek på annonserna, har en stor illustration eller teckning, en slagkraftig rubrik och ganska lång text. Om man bläddrar i tidningarna från 20-talet går det tydligt att se trenden och när företag anammar den nya stilen, säger Elin Åström Rudberg.

När Stockholm 1937 är värd för en nordisk reklamkongress är dess slagord ”reklamen tjänar samhället”. Branschen ser sig som en viktig länk mellan tillverkning och kund med uppgiften att guida och upplysa konsumenten till att välja ”rätt” och bra varor.

skarmavbild-2017-02-18-kl-174526

Konstnärlig! Många konstnärer försörjde sig som annonsmakare. Det var inte ovanligt att reklamerna märktes som konstverk, se exemplet ovan från ICA Rosteri AB.

Grafiskt blir annonserna sakteliga också allt mer påkostade. Under senare delen av 1920-talet sprids användandet av foton, något som tidigare varit tekniskt omöjligt. Många konstnärer försörjer sig också på att göra vackra och genomarbetade illustrationer. I ICAs tidiga illustra- tioner för bland annat kaffet är det vanligt att annonserna signeras med konstnärens namn.

ICAs första egna reklamavdelning startas 1937, då Hakonsmärket lanseras. Året efter gör avdelningen Hakons kokbok, producerar annonser och presenterar den populära hushållsalmanackan som enligt ICA-tidningen 1945 ”utgör för husmödrar en daglig påminnelse om hans affär samtidigt som de har nytta av den”. 1942 startas ICA Förlag och tillsammans samarbetar man nära i marknadsföringsfrågor.

– Branschen var tidigt medveten om hur viktigt det var med ett bra varumärke och under perioden utvecklas kunskapen. En annonsbyrå var ofta en stor och arbetsintensiv satsning, ofta med både kliché- och tryckverkstad, säger Elin Åström Rudberg.

Författare: Anders Landén

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata