Pär Svärdson är en av pionjärerna inom svensk e-handel. Under slutet av 1990-talet var han en av de som tidigast identifierade näthandelns potential och förutsåg dess tillväxtmöjligheter.
Pär Svärdsons liv som entreprenör började i hemma i köket. Året var 1997 och Pär satt tillsammans med några av sina kollegor från konsultföretaget Accenture, Fabian Fischer, Johan Arvidsson och Christian Lauritzen, och spånade på möjliga affärsidéer. På listan över hundra tänkbara idéer föll man för idé nummer 101: att sälja böcker på nätet till låga priser.
Nätbokhandel med låga priser
Detta blev starten till nätbokhandeln Adlibris. Pär Svärdson, född 1969, kom att leda företaget i tio års tid. Svärdson efterträddes av Magnus Dimert. Företaget, som sedan 2005 ägs av Bonnierkoncernen, är numera Nordens största bokhandel med över 10 miljoner titlar i sortimentet.
Startade apotek på nätet
Men Pär Svärdsons tid som företagsledare inom näthandelsbranschen var ingalunda över. Tillsammans med några av kollegorna på Adlibris köpte han apoteket Apotea.se (före detta Familjeapoteket) av Sjätte AP-fonden. I likhet med Adlibris har Apotea inte någon fysisk butik utan all försäljning sker på nätet. Leveranserna sker från företagets olika lager, där huvudlagret finns i Morgongåva utanför Uppsala. Sortimentet är heltäckande och innehåller både receptfria och receptbelagda läkemedel.
Avreglering öppnade nya möjligheter
Konceptet är detsamma som för Adlibris, att sälja samma produkter som i specialbutikerna men till ett lägre pris. Att det överhuvudtaget var möjligt att lansera ett apotek över nätet beror på omregleringen av apoteksmarknaden 2010. Före år 2010 hade statliga Apoteket monopol på att sälja läkemedel.
Prisat entreprenörskap
Pär Svärdson blev 2015 nominerad till SvD:s "Årets affärsbragd 2015". Nätapoteket Apotea fick häromåret utmärkelsen "Årets nätbutik 2014".
Nyhetsbrev från Företagskällan
Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"