gronalundhuvud-2

Två damer skjuter pistol under en femkamp 1940. Bild ur Gröna Lunds Tivoli AB:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Relaterad läsning: Byggd på sann kärlek, Invandrarna som byggde Sverige, Några företag och produkter med invandrarbakgrund

Centralt innehåll

  • Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel social bakgrund, etnicitet, generation, kön och sexualitet. (Historia 1a1)
  • Grundläggande metoder i marknadsföring. I samband med det behandlas företagens etiska ansvar samt lagar och andra bestämmelser som styr företagens marknadsföring. (Företagsekonomi 1, 2)
  • Marknadsstrategier och marknadsplanens innehåll och funktion.
  • Marknadsföring av varor och tjänster. I samband med det behandlas den betydelse som varaktiga relationer med kunder, leverantörer, anställda och andra intressenter har för ett företags affärsutveckling. (Marknadsföring)

Instuderingsfrågor

  1. Vad hette Gröna Lunds grundare?
  2. Hur såg det ut i Djurgårdstaden på 1870-talet där Gröna Lund ligger idag?
  3. Vilka människor attraherade nöjesfältet till en början? Varför?
  4. Vad inträffade mellan åren 1916 - 1917?
  5. Vad etablerades år 1924 och vad fick det för konsekvenser?
  6. Beskriv Lindgrens och Nilssons olika bakgrundsutbildningar?
  7. Hur var folk i städerna inställda till det resande tivolifolket?
  8. Vad gjordes för att stärka nöjesparkernas ställning?
  9. Hur var konkurrensen för båda nöjesparkerna?
  10. Vad var Lindgrens förhoppningar enligt Svenska Dagbladet?
  11. Varför attraherade Djurgården så många stockholmare under 1930-talet?
  12. Vad grundande sig sången ”Happy End i Breda Gränd” i?

Diskussion

  • Diskutera kring vad ni anser om Lindgrens ”fräcka grepp” på 1930-talet. Finns det egentligen några bestämda ramar för hur man ska marknadsföra sin verksamhet - eller går allt an i konkurrensens namn om man är en ”underdog”? Vilka konsekvenser kan det tänkas få?
  • Även under 2000-talet har Gröna Lund stött på motstånd och blivit indraget i konflikt. Se klippen nedan och diskutera vilken ni anser är bästa lösningen på konflikten.

grona-lund-aftonbladet

Klicka på bilden för att komma till klippet. Skärmdump: aftonbladet.se

grona-lund-expressen

Klicka på bilden för att se klippet. Skärmdump: expressen.se.

Fördjupning Historia/ Företagsekonomi

Fördjupning Företagsekonomi/ Marknadsföring

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata