da1900-28288-fsf001480

Vy över Göteborgs hamn och Göta Älv.

Konsumtionssektorn är en viktig del av den svenska ekonomin. Under 1990-talet svarade sektorn för omkring 50 procent av Sveriges BNP. Konsumtionens tillväxt hänger samman med den samhällsekonomiska utvecklingen. Den svenska konsumtionen har förändrats över tid, bl.a. konsumerar vi idag mer än för t.ex. 50 år sedan. Räknat i fasta priser (med år 2000 som bas) köpte svenskarna livsmedel för 117 och kläder och skor för ca 51 miljarder kronor år 1950. Motsvarande köp år 1990 uppgick till 181 respektive 59 miljarder kronor.

Den inhemskt baserade konsumtionen

Tidigare tillverkades en stor del av våra konsumtionsvaror i Sverige. Ett exempel är beklädnadsvaror. Sko- och konfektionsindustrin etablerades i Sverige kring sekelskiftet 1900 då den ångdrivna och senare den motordrivna symaskinen slog igenom. Tidigare tillverkades och såldes kläder men även skor inom ramen för hemindustrin. Under 1900-talet utvecklades en fabriksindustri som var inriktad mot efterfrågan från hemmamarknaden. Nästan hela den svenska efterfrågan tillgodosågs av inhemskt producerade kläder och skor.

Utländskt framställd konsumtion

Stigande löner och konkurrens från låglöneländer ledde till att lönsamheten minskade under 1960-talet. Konsumtionsbehoven av skor och kläder täcktes i allt större utsträckning genom importen. Försök att skydda de inhemska producenterna genom importregleringar gjordes, men samtidigt skedde en internationell avreglering av utrikeshandeln. Men konsumtionsbehoven avspeglades ändå tydligt i utrikeshandeln. Från 1960-talet fram till år 1991 ökade klädimporten med nära 100 procent, trots handelsregleringarna. Då importregleringarna avskaffades år 1991 fortsatte sko- och klädimporten att öka. År 1995 svarade kläd- och skoimporten för mellan 90-95 procent av utbudet på den svenska marknaden.

Konsumtion genom import

Den privata konsumtionen utgör idag den största efterfrågekomponenten i den svenska ekonomin. Det är detaljhandeln som i en direkt mening tillgodoser den största delen av vårt konsumtionsbehov, medan utrikeshandeln indirekt svarar för att ledet mellan producenterna i utlandet och detaljisterna i Sverige fungerar effektivt. Den inhemska handeln och utrikeshandeln interagerar således intimt, vilket har gett avtryck i dels att konsumtionen, parti- och detaljhandeln, har påverkat utrikeshandelns sammansättning och volym, dels genom att detta förhållande har bidragit till att påverka detaljhandelns organisation. Då utrikeshandeln varit effektiv har detaljisterna kunnat specialisera sig på olika verksamheter och detta har i sin tur påverkat den inhemska handelns organisation. Ett exempel på detta är den inhemska handelns mångfacetterade och komplexa organisation, vilken tar sig uttryck i kooperativa handlare, fristående-, kedje- och multifilialföretag med centrumvaruhus, stormarknader, supermarkets, servicebutiker och kiosker med varierande sortiment.

Text: Peter Hedberg

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata