izettle

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Dyra och skrymmande kortterminaler fick Johan De Geer och Magnus Nilsson att utveckla en mobil kortterminal. Resultat blev iZettle, idag en ledande betaltjänst för mobiltelefoner.

Jacob De Geer är en typisk entreprenör. Knappt hade han hunnit ta examen från Handelshögskolan i Stockholm 1999 innan han inom loppet av några få år startade tre företag: marknadsföringsbolaget Tradedoubler som börsnoterades 2005, mediebyrån Tre Kronor samt videouthyrningssajten Ameibo.

Fick idén från sin fru

Idén till iZettle fick Jacob De Geer av sin fru Nicole som konstaterade att det var svårt, för att inte säga omöjligt, för företagare som saknar betalterminal att ta betalt av kunder som inte har kontanter. Problemet, som fram till dess verkade olösligt, gjorde Jacob nyfiken och han bestämde sig för att lära sig mer.

Blickade mot USA

Det visade sig att det på den amerikanska marknaden fanns företag som erbjöd säkra mobila betalningslösningar, men eftersom den amerikanska kortmarknaden skiljde sig från de europeiska och svenska marknaderna såg Jacob en gyllene affärsmöjlighet.

White iZettle reader 20170522

iZettle. Bildkälla: Wikimedia Commons.

Tillsammans med Magnus Nilsson, medgrundare till riskkapitalbolagen Novestra och Nordic Wireless, bestämde sig Jacob De Geer för att förverkliga idén om en mobil betalterminal. I april 2010 grundades företaget iZettle.

Tuff start för iZettle

De kommande åren skulle bli tuffa. Vid flera tillfällen fick Jacob De Geer och Magnus Nilsson höra att de borde lägga ner projektet. "För svårt" och "för liten efterfrågan" var vanliga kommentarer. Men duon gav inte upp och drygt ett år senare, i augusti 2011, kunde man presentera den första versionen av tjänsten som förvandlar en vanlig iPhone, iPad eller iPod Touch till en kortterminal med chipkortläsare.

Populär bland småföretagare

Sedan dess har företaget vuxit. iZettle har etablerat sig och har sitt huvudkontor i Stockholm.Betaltjänsten har blivit populär bland småföretagare, inte minst bland torghandlare, och har dessutom minskat behovet av kassaapparater och kontanter. Företaget har enligt egna uppgifter hundratusentals användare i sammanlagt nio länder och räknar med att under de närmaste åren fortsätta växa, framför allt i Sydamerika.

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata