franska-1

En modell visar en snäv långklänning på Nordiska Kompaniet, 1941. Foto: Erik Holmén/Nordiska museets arkiv.

Susanna Strömquist  är en väletablerad modekritiker och kulturskribent som även undervisar i modets moderna historia på Beckmans Designhögskola och Stockholms Tillskärarakademi. Hennes senaste stora projekt handlar om NK:s Franska damskrädderi, en exklusiv beställningsateljé som drevs på varuhuset NK i Stockholm från 1902 till 1966. Ateljéns verksamhet byggde på ett samarbete med de främsta haute couture-kreatörerna i Paris – Coco Chanel, Madeleine Vionnet, Cristóbal Balenciaga och Christian Dior. De tongivande cheferna för NK:s Franska reste varje säsong till Paris för att köpa in ett trettiotal haute couture-original. Kreationerna visades upp tillsammans med ett fyrtiotal egendesignade plagg i Stockholm. Kunderna, som bestod av kungligheter, societet, yrkeskvinnor och scenens stjärnor, måttbeställde reproduktioner av plaggen som sedan syddes upp för hand.

Men trots att ateljén var en av de ledande i Norden under haute couturens gyllene era, finns det mycket lite skrivet om verksamheten. Något det nu blir ändring på, eftersom Susannas arbete resulterat i boken Nordens Paris, NK:s Franska damskrädderi 1902–1966, utgiven av Nordiska museets förlag. En utställning med samma titel öppnade på Nordiska museet den 17 september 2021.

‒ Jag ville ta reda på hur det gick till på en högklassig beställningsateljé som NK:s Franska, vilka som arbetade där, hur relationen till modehusen i Paris såg ut och vilka som beställde sin garderob på varuhusets exklusivaste avdelning, berättar Susanna Strömquist.

bild-pa-forskaren-susanna-1-header

Forskaren Susanna Strömquist synar plagg från NK:s Franska Damskrädderi i Nordiska museets magasin. Foto: Peter Segemark/Nordiska museet.

Hennes efterforskningar ledde henne bland annat till Centrum för Näringslivshistoria där stora delar av NK:s arkiv finns. Resterande återfinns på Nordiska museet där Susanna haft en gästanställning på deltid för att kunna genomföra projektet.

‒ Jag har även gjort research i modehusens arkiv i Paris. Tyvärr fick det ske på distans på grund av pandemin, säger hon.

Berättelsen bygger förutom på arkivstudier och intervjuer även på närstudier av plagg och hantverksföremål från ateljén. En efterlysning av kläder och minnen från NK:s Franska som genomfördes i samarbete med NK i varuhuset i Stockholm blev också ett betydelsefullt inslag i researchen.

‒ En spännande överraskning som kom att bidra stort till kartläggningen av kundkretsen och till dateringen av plaggen var när jag upptäckte att det fanns en dold, handskriven etikett under varumärkesetiketten, där man kan utläsa kundens namn, datum för leverans av plagget samt avsynarens signatur. En kulturhistorisk guldgruva! Under arbetet har hon även stött på många intressanta personer som på olika sätt haft en relation till ateljén.

‒ En av mina favoriter är Suzanne Pellin, eller Madame Suzanne som hon föredrog att kalla sig. En färgstark modist från Paris som 1902 anställdes som första chef för NK:s Franska av NK:s grundare Josef Sachs. Hon blev en mycket inflytelserik stilauktoritet i Stockholm under 1900-talets första decennier.

I samband med att varuhuset gjorde om sin verksamhet i mitten av sextiotalet beslutades att måttbeställt och handsytt hade blivit för dyrt och tidskrävande för den moderna kunden – som föredrog att shoppa den nya tidens fabrikstillverkade boutiquemode i standardstorlekar. Ateljén lades därför ned 1966.

55 år senare sätts alltså åter fokus på denna stilbildande verksamhet. Vilka hoppas du ska läsa boken?

‒ Jag hoppas på en bred läsekrets. Den skildrar en intressant utveckling i Sverige under nittonhundratalet. Inte bara hur parisisk haute couture och ateljésytt går från senaste nytt till gårdagens nyheter i takt med att den inhemska konfektionsindustrin vinner terräng, utan också hur modets växlingar speglar samhällsutvecklingen, säger Susanna Strömquist.

Ur Företagshistoria 2021:3

Text: Sara Johansson

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata