Scania-Vabis, 1916

Aktie för 1000 kronor, AB Scania-Vabis, från den 1 december 1916. Bildkälla: Wikimedia Commons

Ofta var ägarna också släkt med varandra, eller så drevs företagen som familjeverksamheter; precis som under tidigare perioder, men nu i aktiebolagsform. Familjeföretaget har varit och är en allmänt förekommande och grundläggande struktur i näringslivets utveckling i alla länder. Samtidigt är det en problematisk företagsform eftersom gränsen mellan å ena sidan personliga relationer och familjens privata ekonomi och å andra sidan den ekonomiska enhet som företaget utgör på marknaden blir luddig och oklar. Detta dilemma präglade många av de svårigheter som handelshusen och handelskompanierna ställdes inför före 1848.

Familjeföretagens roll

Inom den företagshistoriska forskningen pågår en debatt om familjeföretagens roll i industrialiseringen. Ett debattlinje menar att familjeföretag är undermåliga och konservativa ekonomiska organisationer utan potential att omfamna nya tekniska innovationer. Med de täta band som finns mellan ägandet och kontrollen av företagsledningen följer en ovilja att investera för framtiden. Ett modernt och framgångsrikt företag ägs av aktieägare och leds av anställda, kompetenta företagsledare som rekryterats på professionella meriter istället för genom släktband. Det gör företaget kapabelt att skapa en organisatorisk hierarki som klarar av att agera på en global marknad. Enligt Alfred Chandler, professor i ekonomisk historia vid Harvard Business School, var denna skillnad i ledningsstruktur förklaringen till den brittiska och den amerikanska ekonomins olika öden från sekelskiftet 1900. De små och medelstora familjeföretagens starka roll i Storbritannien ledde till att den brittiska ekonomin stagnerade under 1900-talets början, medan de amerikanska storföretagen bidrog till segertåget för USA.

Det är dock ett misstag att förutsätta att storlek är detsamma som förmåga. Familjeföretagen utgör än idag, beroende på hur de definieras, mellan 20 och 50 procent av de ledande företagen i världen. De kritiska punkterna för alla företag är transaktionskostnader, succession, tillit, kunskap och tillgång till kapital – och här är familjeföretaget inte nödvändigtvis sämre än andra bolagsformer.

Två försörjningsprinciper

För tiden kring sekelskiftet 1900 kan vi emellertid tala om en avgörande skärningspunkt, där två försörjningsprinciper ställdes mot varandra: dels de traditionella företagen, som sedan sekler haft familjen eller hushållet som resonansbotten för verksamheten, dels aktiebolaget som byggde på ett opersonligt ägande på marknaden. Generellt gick det en skiljelinje mellan förmögenhetsbyggande och konsumtion å ena sidan och vinst och produktion å andra sidan. Under 1800-talets slut och början av 1900-talet ökade skillnaden mellan hur aktiebolag och andra typer av företag definierades och beskattades i lagstiftningen, vilket påverkade inte bara de gamla handelshusen och hantverkarna och andra professionella yrkesutövare, utan även familjeföretag inom jordbruket. Dessutom förändrades långsamt familjens roll i ekonomin. Under trycket från olika processer skedde en övergång från ett familjeförsörjarideal byggt på familjen som ekonomisk produktions- och konsumtionsenhet till en tvåförsörjarmodell byggd på kärnfamiljen som bas. Här hamnade familjeföretaget i skärningspunkten mellan olika regelverk.

Författare: Lena Andersson-Skog och Lars Magnusson

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata