Reklambild från 1956 Ericofonen ur Ericssons arkiv

Reklambild från 1956. Bildkälla ur Ericsson arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria finns även att hitta på Wikimedia Commons.

Att tillverka en telefon i ett enda stycke var en idé som länge hade frodats hos många telefontillverkare. Tyska Siemens & Halske lyckades redan 1930 ta fram en modell men det visade sig att den hade vissa tekniska brister så blev den aldrig serietillverkad. Svenska Ericsson blev inspirerade och Hugo Blomberg, teknisk chef på företaget, anställde 1939 industridesignern Ralph Lysell för att börja jobba med projektet. Under 40-talet togs flera prototyper fram – vissa med runda handtag och andra med fyrkantiga, några i en helt rak modell och några med olika kurvor i designen men alla med själva fingerskivan i botten.

Till slut valdes två modeller ut för fortsatt utveckling men innan arbetet var klart hann Lysell lämna Ericsson för att starta sitt eget designföretag. Gösta Thames som nu hade tagit över ansvaret för utvecklingen lyckades dock tillfälligt locka tillbaka Lysell för att vara med i den slutgiltiga utformningen av telefonen.

da1900-32678-lm001101

Period: 1964 Plats: Telefonplan, Sverige Motiv-ID: LM001101

När telefonen efter alla år var klar för provtillverkning 1954 hade ABS-plasten gjort sitt intåg inom tillverkningsindustrin så istället för bakelit tillverkades den nu i plast. Det här gjorde inte bara att den blev tåligare och fick en bättre finish, det öppnade även för möjligheten att tillverka telefonen i mängder av olika färger. Vid den här tiden hade också telefonen fått sitt namn: Ericofon. Det här var något helt nytt i Sverige, tidigare hade telefoner bara sålts med ett id-nummer. Att ge den ett namn signalerade att telefonen nu började ses som en konsumentprodukt och inte bara en förlängning av telefonisystemet.

1956 började den så serietillverkas i en fabrik i Karlskrona. Telefonen blev en omedelbar succé både i Sverige och utomlands, inte minst i USA. När tillverkningen upphörde 1982 hade 2 510 000 exemplar av Ericofonen lämnat fabriken. Endast ca 20 procent av dessa hamnade på den svenska marknaden.

ericofonen-1

Ericssons Ericofon 1956. Källa: Wikimedia Commons.

Ett flertal efterföljare har kommit under åren, men då med knappar istället för fingerskiva. 2007 presenterade till exempel Telia Sonera sin modell Telia Kobra som är en modern telefon men som i sitt formspråk knyter an till den klassiska Ericofonen.

Två exemplar av originalet, en vit och en gul, från tiden för provtillverkningen finns idag utställda på Museum of Modern Art (MoMA) i New York.

 

Artikeln är hämtad ur Företagsminnen (föregångaren till Företagshistoria) 2014:1.

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata