1200px-Jeans_Jeans_Jeans

Modellen Caroline Winberg och Mathias Bergh i JCs externa varumärken och Mona Johannesson och André Bentzer i JCs egna jeansmärke Crocker. Bildkälla: Wikimedia Commons.

1. Källa: Fotografier, trycksaker om den klassiska jeansmodellen 501 ur Levi's arkiv.

Se Levi's dokumentärfilm (på engelska) nedan och besvara frågorna:

Del 1 - Arbete

  1. Vad tog Levi Strauss och Jacob Davis patent på?
  2. Vad hände år 1915?
  3. Vad innebär en "red line selvedge"?

Del 2 - Stil

  1. Hur påverkade westernfilmerna modet?
  2. Vad inträffade år 1934?

Del 3 - Uppror

  1. Varför blev Levi's förbjudna i många amerikanska skolor?
  2. Hur påverkade Levi's 1960-talet?
  3. På vilket sätt var blåjeansen rebelliska?

2. När jeansen kom till Sverige

Nordiska Kompaniet var först med att sälja jeans i Sverige:

  • 1947 var året då jeansen kom till NK och varuhuset blev därmed först i landet med att sälja plagget. Följ med på en resa genom den älskade denimens historia.

jeans-pa-nk-ur-nks-arkiv-

Reklamannons och fotografi ur NK:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

De rätta jeansen 1976:

  • 1976 fick man betala runt en hundralapp för ett par märkesjeans. Här berättar några ungdomar om hur ett par jeans ska se ut och varför de handlar på Puss & Kram. Ur svt.se/oppetarkiv.

Podd: När svenskarna vallfärdade till Gul & Blå

  • Först med att snappa upp att jeans var mer än slitstarka bomullsbyxor här i Sverige var Gul & Blå. Hösten 1966 slog de upp portarna till sin butik i Stockholm. Den var bara trettio kvadratmeter stor, men grundaren Lasse Knutsson kallade den stolt för: ”en jättesmocka mot alla gamla borgerliga värderingar”. Lyssna på Sveriges Radios program Stil och podd-avsnittet om jeansens resa i Sverige.

foto-hans-jakobsson

Kunder köar utanför Gul & Blå-butiken i Stockholm år 1972. Foto: Hans Jakobsson/Expressen.

Fördjupa dig i Gul & Blå:s arkiv:

  • Undersök Gul&Blå:s historia, fotografier och botanisera bland urvalet av artiklar och intervjuer från 1966 fram till idag.

gul-och-bla-kulturarv

Skärmdump: gulbla-story.se/

3. Dagens svenska jeansmarknad

Modeundret Filippa Knutsson:

  • Filippa Knutssons föräldrar grundade klädbutiken Gul & Blå och Filippa gick senare i deras fotspår. Filippa K etablerade sig som ett av landets ledande klädmärken med butiker runt om i Europa och Nordamerika. Men det var inte alltid en dans på rosor. Undersök Filippas entreprenöriella resa och hennes starka känsla för internationella trender.

filippa-k-1

Filippa Knutsson (f. 1965) grundade det framgångsrika modeföretaget Filippa K 1993.

Jeanskungen Örjan Andersson:

  • Örjan Andersson är känd som grundaren till klädbutiken Weekday och Cheap Monday, jeansmärket som tog Sverige med storm i början av 2000-talet. Undersök hur Örjan grundande och drev sitt företag.
  • Så småningom sålde Örjan sitt företag för att satsa på sitt nya jeansmärke Örjan Andersson. Läs om hans nya verksamhet (på engelska) och undersök hur hans varumärke ser ut i dag.

rjan-andersson-1

Foto: David Magnusson/SVD/TT

Acne satte Sverige på den internationella modekartan:

  • Jonny Johansson brukar beskrivas som den främste företrädaren för svenskt mode. Sedan han grundade Acne och släppte de första legendariska byxorna med röda sömmar har företaget växt till ett internationellt modeimperium. Undersök Acnes modesuccé.

foto-acne-jeans

De första legendariska Acne-jeansen med röda sömmar.

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata