Livbåtar målas, Sveabolaget.

Bild ur Stockholms Rederi AB Sveas historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria. Foto: Ragnar Lundin.

Nytt spännande lektionspaket - färdigt att delas med din gymnasieklass

Genom att följa Rederi-Svea och handeln till sjöss under en hundraårsperiod speglas den samhällsutveckling som Sverige och den globala handeln erfor. Följ med ut på segelskeppens långa resor och ta reda på vad som lastades och lossades. Studera teknikutveckling och följder av industrialiseringen med ångfartyg, containerfrakt och oljetankrar. Den beredskap och anpassning som två världskrig krävde av företagen görs tydlig och öva källkritik. Mot slutet av berättelsen anpassar sig Rederi-Svea till marknaden och satsar istället på passagerartrafik och Finlandsfärjor, för att sedan monteras ned helt. 

Tidsåtgång 4 lektioner à ca 60 min
Innehåll 3 artiklar, 2 källkritikuppgifter och diskussionsfrågor (kan samlas in skriftligt), fördjupningar samt analys av innehållet utifrån historiebruk. 
Områden Konsekvenser av industrialisering, teknikutveckling, källkritik, historiebruk, konjunkturer, tillväxt och nedgång, inrikespolitik, världskrig, beredskap, internationell handel, samhällsförändringar, varuflöden.    

Tips! Lektionsplaneringen kan kombineras med ett skolbesök i arkivet hos Centrum för Näringslivshistoria med tema Handelns historia.  

Ämnen (Gy25) och förslag på centralt innehåll som berörs

 
Företagsekonomi Nivå 1, 100 poäng
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar, däribland företagens roll och ansvar i arbetet för hållbar utveckling samt principer för enskilda företags ansvarstagande. (Grundläggande begrepp inom området hållbar utveckling.)
Företagsekonomi Nivå 2, 100 poäng
  • Företagens roll och villkor i samhället i fråga om samhällsnytta och samhällsansvar i nutiden samt ur ett historiskt perspektiv. (Betydelsen av hållbart företagande för miljö, samhälle och företag.)
Handel Nivå 1, 100 poäng
  • Handels- och tjänstesektorns utveckling, både historiskt och i nutid, samt hur konsumtionstrender har förändrats över tid.
  • Varans väg från producent till konsument.
Handel Nivå 2, 100 poäng
  • Handels- och tjänstesektorns strukturomvandling och utveckling, däribland branschens digitala transformation.
Historia Nivå 1a1, 50 poäng
  • Centrala globala förändringsprocesser och händelser, till exempel jordbrukets utveckling, teknisk utveckling, förändrat resursutnyttjande, migration, kolonialism och frigörelse, folkmord, konflikter och internationellt samarbete.
  • Tolkning, granskning och värdering av historiska källor, till exempel arkivmaterial och databaser, som utgångspunkt för behandling av frågor kopplade till delar av det historiska innehållet.
  • Historiebruk med koppling till någon eller några delar av det historiska innehållet. Hur historia kan användas i till exempel vardagsliv, samhällsliv och politik och påverka människors identitet, värderingar och föreställningar.
Historia Nivå 1b, 100 poäng
  • Centrala globala förändringsprocesser och händelser, till exempel jordbrukets utveckling, teknisk utveckling, förändrat resursutnyttjande, migration, kolonialism och frigörelse, folkmord, konflikter och internationellt samarbete. Långa historiska linjer med fokus på levnadsvillkor och makt.
  • Tolkning, granskning och värdering av historiska källor, till exempel arkivmaterial och databaser, som utgångspunkt för behandling av frågor kopplade till delar av det historiska innehållet. 
  • Historiebruk med koppling till delar av det historiska innehållet. Hur historia kan användas i till exempel vardagsliv, samhällsliv och politik och påverka människors identitet, värderingar och föreställningar.
Samhällskunskap Nivå 1a1, 50 poäng
  • Demokrati som samhällsidé, de mänskliga rättigheterna och demokratibärande samhällsinstitutioner samt deras skydd. Sveriges totalförsvar. Rättsprinciper och rättsstaten i demokratin.
  • För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med samhällsfrågor. Källkritik och källtillit i samhällsvetenskapligt arbete.
Samhällskunskap Nivå 1a2, 50 poäng
  • Samhällsekonomiska strukturer och flöden. Försörjning, tillväxt och företagande.
  • För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor. Källkritik och källtillit i samhällsvetenskapligt arbete.
Samhällskunskap Nivå 1b, 100 poäng
  • Demokrati som samhällsidé, demokratibärande samhällsinstitutioner samt deras skydd i relation till auktoritära och totalitära styrelseskick. Sveriges totalförsvar.
  • Folkrättens samt utrikes- och säkerhetspolitikens roll för mellanstatliga förbindelser, däribland Natos roll.
  • Samhällsekonomiska strukturer och flöden. Resursanvändning, tillväxt, konjunkturer och ekonomisk politik, till exempel frågor om välfärd, grundläggande prisbildning, försörjning, företagande, arbetsliv, hållbarhet, jämlikhet och jämställdhet.
  • För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor. Källkritik och källtillit i samhällsvetenskapligt arbete.
Samhällskunskap 2, 100 poäng
  • Prisbildning, marknadsformer och olika marknader, till exempel finansmarknaden och arbetsmarknaden.
  • För innehållet relevanta metoder för att söka, bearbeta, tolka, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor. Källkritik och källtillit i samhällsvetenskapligt arbete.
Internationella relationer
  • Den moderna nationalstatens utmaningar som en internationell aktör. Svensk utrikes- och säkerhetspolitik under 1900-talet och 2000-talet samt svensk krisberedskap och svenskt totalförsvar i tider av fred, kris och krig.
  • Källkritisk granskning, tolkning och värdering av informationen från olika källor samt värdering av deras relevans och tillförlitlighet. Innebörden av desinformation och propaganda.
Internationell ekonomi
  • Internationella handelsrelationer och ekonomisk integration samt deras aktörer. Den internationella ekonomins och handelns utveckling med fokus på utvecklingen under 1900-talet och 2000-talet samt den internationella ekonomins betydelse för samhällens utveckling och välstånd. (Den ekonomiska integrationsprocessen inom EU samt EU:s regelverk rörande den inre marknaden och de fyra friheterna.)
  • Drivkrafter bakom och effekter av olika handels- och valutapolitiska ingrepp i internationella handelsrelationer.
  • Flödet av varor, tjänster, personer, innovationer, idéer och investeringar över landgränser. Globala värdekedjor, specialisering och utspridd produktion. (Digitaliseringens påverkan på internationell handel och ekonomi.)
  • Relationen mellan produktionskostnader i olika delar av världen, företagens lokalisering och internationella handel. Hur den internationella handeln och specialiseringen kan bidra till att produktionen flyttas till länder med låga löner och svag lagstiftning avseende arbetsvillkor och mänskliga rättigheter.
  • Hur den internationella handeln påverkar och påverkas av teknologisk och samhällelig utveckling. Exempel på pågående samhällsförändringar och aktuella skeenden i världen som påverkar internationell ekonomi.
  • Källkritisk granskning, tolkning och värdering av information från olika källor.

Lektion 1

Starten för Sveabolaget (1871-1913) 

1800-talet närmar sig sitt slut och högkonjunkturen ger fyra entreprenörer en idé: De ska starta ett rederi. Vi följer Sveabolaget och sjöfartshandeln fram tills att det första världskriget bryter ut. Sverige befinner sig i industrialiseringens tid och teknikutvecklingen går snabbt.

 

Sveabolagets Hyperion 1884, solnedgång.
  1. Läs artikeln: "Starten för Sveabolaget".
  2. Fördjupning: Berättelsen om fullriggaren Nore (som ligger under artikeln) visar på världssjöfartens räckvidd, och på vilka varor som transporterades mellan olika länder.
  3. Diskutera: Avsluta med diskussionsfrågorna i helklass eller i mindre grupper. 

Diskutera

  1. Berätta hur företaget kunde starta, och förklara även vad som menades med affärsidén: "Trä ut och kol hem".
  2. Förklara varför andrahandsmarknaden för skepp var utbredd under slutet av 1800-talet. 
  3. Under 1800-talets sista decennier var det kris i sjöfartshandlen och även i Sveabolaget. Nämn tre anledningar till krisen. 
  4. Vid sekelskiftet 1900 fick Sveabolaget ny vd som vände ekonomin till det positiva. Berätta om hans affärsstrategier.   
  5. Fördjupningen "Nores avskedsresa" visar på sjöfartshandelns enorma räckvidd under slutet av 1800-talet. Vilka varor var i omlopp över världshaven vid denna tid, enligt exemplet?    

Lektion 2

Så överlevde rederiet två världskrig (1914-1945) 

År 1914 bryter första världskriget ut och drabbar sjöfartshandeln hårt. Frakten av varor var nödvändig, men krigets förutsättningar med minerade vatten och direkta beskjutningar gjorde arbetet riskfyllt. När kriget äntligen var slut stod 30-talsdepressionen för dörren, följt av det andra världskriget som var fyllt av nya fasor och försvårande omständigheter. Bland annat konstruerades en spärr för handeln ut till Europa. 

 

SS Sarah Bowater.
  1. Läs artikeln: "Så överlevde rederiet två världskrig".
  2. Repetera: Gå igenom de fyra källkritiska begreppen inför nästa lektions övning. 

Lektion 3

Källkritiska övningar

Zooma in på beskjutningarna av ett Röda Korset-fartyg 1944 och arbeta med källkritik. Primärkällan är ett utdrag ur skeppsdagboken som räddades från det sjunkande fartyget Embla. 

Embla i Röda Korset-trafik.
  1. Arbeta med uppgiften: Utifrån de fyra källkritiska kriterierna analyseras utdraget ur skeppsdagboken i uppgiften "Emblas öde" självständigt eller i grupp.
  2. Redovisa: Svaren kan redovisas muntligt eller samlas in skriftligt i slutet av lektionen.   
Extrauppgift
Tydning av handskrift, Rederi-Svea.
Kan du tyda kaptenens anteckningar? 

Fördjupningsuppgiften handlar om att kunna tolka handskrift i en originalkälla. Det är manöversignaler, varningssignaler och nödanrop för fartygen som skrivits ner för hand på en kartongbit.  

Lektion 4

Silja Line och slutet för Rederi-Svea (1946-1981)

Efter 1950-talet hårdnade konkurrensen från utländska lågprisbolag för svenska rederier. Rederi-Svea svängde om och satsade alltmer på passagerartrafik och lyxfärjor i linjetrafik till Finland och Danmark. Under 1980-talet monteras bolaget slutligen ner och omvandlas till ett fastighetsbolag.

Sveabolagets fartyg från bildäck.

1. Lär artikeln: "Silja Line och slutet för Rederi-Svea."

2. Diskutera: Avsluta med den sammanfattande diskussionen som grundar sig på alla tre artiklar, och ge perspektiv genom att arbeta med historiebruksuppgiften. Som alternativ till diskussion i klassrummet kan svaren samlas in skriftligt.

Diskutera

  1. Hur kommer det sig att konkurrensen från utländska under hårdnade under 1950-talet? 
  2. Vilka behov nya behov i samhället var rederierna tvungna att möta under 60-talet? Nämn två viktiga tendenser. 
  3. Vad tror du var skälen till att Svea slutligen nedmonterades och slutade som fastighetsbolag? Berätta i stora drag.  

Övergripande reflektion

  1. Vilka var de största utmaningarna som bolaget handskades med under sin tid som rederi? 
  2. Vilka bra val gjorde Rederi-Svea för sina affärer under sina drygt hundra år? 

Historiebruk

I den här artikeln har den historiska utvecklingen under drygt 100 år speglats i de utmaningar som rederiet som företag hade. Det är företagarens och arbetsgivarens historia som har berättats. Vilka områden hade fått större fokus och utrymme om det istället var sjömännens och hamnarbetarnas berättelse, till exempel beträffande arbetsvillkor?  

Är du lärare och vill att vi skickar facit till diskussionsfrågorna digitalt?  (Allt vårt skolmaterial är kostnadsfritt.) 

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

image
Charlotta Skorup

Skolansvarig

Maila mig

Anpassning till Gy25

Vi riktar oss mot gymnasiet och anpassar våra skolvisningar och teman till Gy25. Hör gärna av dig som lärare om du undrar över något av våra upplägg, eller kanske har en ny idé på tema som du saknar för din undervisning. 

Kontakta oss!

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata