Silja Line-skepp i varmt ljus i Stockholm.

Passagerartrafiken var stadigt vinstbringande för Sveabolaget. Foto: Ragnar Lundin. Bild ur Stockholms Rederi AB Sveas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Näst största rederi och toppnotering

Efter andra världskriget hade Stockholms Rederi AB Svea kört hjälptransporter till krigsdrabbade länder på uppdrag av den svenska staten. Både skepp och sjömän hade förlorats i kriget trots neutral flagg, men på 1950-talet väntade bättre tider för det 75-åriga rederiet. 

Årsredovisningen från 1947 visade på den högsta noteringen för bolaget sedan 1920. Rederi-Svea låg hack i häl efter Sveriges största rederi, Broström, som innehade 70 fartyg jämfört med Rederi-Sveas 69.

 

Sjömän lastar varor på handelsfartyg.

Svenskt handelsfartyg fyllt med lösa varor, så kallat styckegods. Bild ur Stockholms Rederi AB Sveas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

1950-talet: Olja och passagerartrafik

På 1950-talet satsade rederiet på långväga oceangående trafik och på tankfartyg. Sveabolaget fraktade bland annat olja från Västindien, Persiska viken och Svarta havet till Europa. Mellan Nord- och Sydamerika och ner till Medelhavet kördes fasta linjer. Sveabolaget fokuserade också på specialtransporter för export och import av bland annat frukt och kylvaror som fraktades över stora delar av världen. 

Samtidigt avtog rederiets intresse för landsvägstransporter, och man sålde sina aktier i ASG (AB Svenska Godsbilcentraler) vilket varit vd:n Emanuel Högbergs satsning från år 1935 på landsvägs- och järnvägstransporter. 1941 blev istället Statens Järnvägar huvudägare av ASG.

Rederi-Sveas skepp Birger Jarl med svart rök.

Sveabolagets Birger Jarl från 1953 var inredd med lyxiga detaljer och röksalong. Bild ur Stockholms Rederi AB Sveas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Lyxigt flaggskepp och höga lönekostnader

1953 sjösattes Birger Jarl som byggts i Sveabolagets eget Finnboda Varf. Det praktfulla passagerarfartyget inreddes med möbler i det mörka träslaget jakaranda, konst av Sven X:et Erixon och textilier från NK. 1972 såldes lyxfartyget vidare och döptes om till Baltic Star som senare blev K-märkt.

Ta reda på mer: Vad hände med Birger Jarl/Baltic Star?

 

På 1950-talet led svenska rederier av höga utgifter för lönekostnader, vilket var en följd av svenska myndighetsbeslut. Jämfört med exempelvis holländska rederier så hade svenska redare tre gånger så höga utgifter. Konsekvensen blev att att många svenska fartyg under 1950-talet körde under utländsk flagg – allt för att spara pengar.

Sveabolaget hade flertalet dotterbolag, till exempel N.V. Scheepvaart Maatschappij SVEA bildat 1954, vilket var ett av Rederi-Sveas tre holländska dotterbolag. 1955 köpte rederiet också samtliga aktier i Linjebuss International.  

 

Sjöjungfru håller upp flaggorna för Rederi-Svea och de finska rederierna.

Reklam med flaggorna för finska rederiet FÅA, Sveabolaget, finska Bore och Silja-rederiet. Fotograf: okänd. Ur Stockholms Rederi AB Sveas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Ökat behov av bilfärjor 

Rederi-Svea samseglade med två rederier i Finland: Bore och FÅA. Detta var en följd av att antalet resenärer mellan Finland och Sverige stadigt hade ökat efter Finlands självständighet 1917. Eftersom allt fler hade bil, började det också bli viktigt att erbjuda bilfärjor när man ville stå sig i konkurrensen om kunderna.

För att kunna möta behovet så gick Svea ihop med de båda finländska rederierna, och tillsammans startade de OJ Siljavarustamo/AB Siljarederiet 1957, det som senare skulle bli Silja Line. Sveabolagets fartyg Heimdall byggdes om och hamnade i det nya rederiet och döptes till Silja. Kryssningsfartyget tog 107 passagerare och hade plats för 32 bilar. 

Sveabolagets flotta år 1969.

Många av skeppen hade blivit gamla och behövde uppdateras på sent 1960-tal. Här syns Sveabolagets flotta i siluett år 1969. Bild ur Stockholms Rederi AB Sveas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

1960-talet: Passagerartrafik och containerfrakt

1960-talet inleddes med att vd Emanuel Högberg efterträddes av sin son Curt W Högberg, och bolaget startade en daglig linje mellan Nynäshamn och Åbo eftersom den positiva trenden för passagerartrafik höll i sig. Det stora kryssningsfartyget Skandia, som var det samägda dotterbolaget AB Siljarederiets skepp, var byggt för 1 200 passagerare och 175 bilar. Hon sattes i arbete år 1961 på linjen Norrtälje-Mariehamn-Åbo. Rutterna Sverige-Finland, samt Skåne-Danmark (Helsingborg-Helsingör) gick särskilt bra.

När det gällde andra transporter så hårdnade däremot konkurrensen från de närliggande tyska och holländska bolagen. Från mitten av 1960-talet var det frakt i containrar som gällde, och det ställde nya krav på fartygen. De ledande rederibolagen i Sverige var snabba på att ställa om för att satsa på skepp som tog mängder av containrar, men i det avseendet var Rederi-Svea mer försiktiga i sina investeringar. 

 

Stockholms Rederi AB Sveas kontor i Stockholm.

Stockholms Rederi AB Sveas kontor. Bild ur Centrum för Näringslivshistorias arkiv.

Transporter på land allt vanligare

Konkurrensen kom också från annat håll. Det blev nu allt vanligare att transportera varor på järnvägen eller med lastbilar, även om sjövägen hade varit möjlig i många av fallen. I vd Curt W Högbergs julhälsning från 1968 märks en viss oro av, och det är tydligt att Svea alltmer använde utländska fartyg för att spara på kostnaderna:

Antalet enheter under Svea-flagg är för närvarande 18 fartyg, men räknar vi också med de fartyg som opereras av Linjebuss samt våra fartyg under Holländsk och norsk flagg blir antalet c:a 40. Inräknas dessutom 20-talet samseglande och förhyrda fartyg ser vi fortfarande bilden av ett betydande rederi.

I slutet av 1960-talet hade Rederi-Svea 23 fartyg, varav elva var passagerarfartyg, men bolaget hade rasat ner till 14:e plats bland svenska rederier.

Kvinna sminkar sig på Sveabolagets kryssningsfartyg.

När passagerarfartygen visade sig vara en lönsam affär satsade man på nöjen på fartygen såsom disco, simbassäng och biograf. Foto: Ragnar Lundin. Bild ut Stockholms Rederi AB Sveas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

1970-talet och ekonomisk kris

1971 firade Rederi-Svea 100-årsjubileum, men det blev en bitter start på året eftersom den 40 år gamla Syd- och Nordamerikalinjen lades ner. Enligt ett nytt ramavtal från 1970 hade AB Siljarederiet bytt namn till Silja Line och fått en blå säl som symbol. Även bolagets eget Finnboda varf såldes till Salén-koncernen.

Rederi-Sveas ekonomi var tydligt på nedgång, men som svenskt rederi var de inte ensamma. 1973 tillsatte regeringen en så kallad ”flaggutredning”, och i den konstaterade man det som länge varit påtagligt: Svenska rederier led av avsevärt mycket högre löne- och driftkostnader jämfört med andra länder.

Man fortsatte trots allt med att göra vissa betydande investeringar i nya fartyg, men på årsstämman 1975 gick det inte att blunda längre. Rederi-Svea befann sig i en djup ekonomisk kris, och man var högst medveten om att det skulle krävas stora eftergifter för att bolaget skulle ha en chans att överleva.

Varvskrisen och Finnboda Varv

På 1970-talet drabbades svenska rederier precis som många andra länder av den så kallade varvskrisen. Eftersom handeln till sjöss var global, drabbade den också länder över hela världen. Krisen uppstod på grund av att det fanns för många oljetankfartyg, och efterfrågan på nybyggda minskade därför drastiskt.

Rederi-Sveas eget Finnboda Varf skonades inte. Under 1970-talets första hälft såldes det till Salén-koncernen, men för varvet i Nacka var dagarna räknade: Varvet sjösatte sitt sista fartyg år 1981. Efter det levde Finnboda i tio år som reparationsvarv, och lades sedan ner för gott 1991.

Bildäck på fartyg 1970-tal.

Bilfärjor var viktiga att erbjuda för att stå sig i konkurrensen om passagerartrafiken över nordiska vatten. Bild ur Stockholms Rederi AB Sveas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Försök att rädda Rederi-Svea

På stämman 1975 förhandlade Rederi-Svea med Nordstjernan som var moderbolag åt Johnson-linjen (det största konkurrerande rederiet). Man beslöt att Nordstjernan skulle äga majoriteten av aktierna i de tre holdingbolag som i sin tur hade över hälften av Rederi-Sveas aktier. Holdingbolagen hade bildats av före detta vd:n Emanuel Högberg på 1930-talet. Följden blev därmed att Nordstjernan nu fick kontroll över Rederi-Svea. 

Många av rederiets 2 650 anställda stödde idén om att Nordstjernan skulle få ökat inflytande eftersom de hoppades på att det skulle leda till en positiv förändring. Däremot kunde de inte förutspå att Nordstjernan skulle använda sitt nya inflytande till att montera ned bolaget helt och hållet.  

Helsingfors-kryssning på 1970-talet.

På kryssning med Rederi-Svea på 1970-talet. Bild ur Stockholms Rederi Sveas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Nedmonteringen av rederiet

Som största aktieägare började Nordstjernan sitt arbete med att skära bort Rederi-Sveas olönsamma verksamheter. Det innebar bland annat att fartygen såldes av ett efter ett. Lönsamma delar införlivades sedan i Nordstjernans egen verksamhet, såsom Silja Line.

Trots den långa raden av försäljningar gick rederiet med förlust även året därpå. I samband med avyttringarna tillträdde också en ny vd, Eric D Nilsson, men Rederi-Svea fortsatte att gå med förlust även under hans första år på posten.

Det var inte bara Rederi-Svea som krisade, utan den svenska handelsflottan minskade sammanlagt sin aktivitet från 12,9 miljoner ton dödvikt 1976 till 4,2 miljoner dödvikt 1981 under dessa år. Den viktigaste orsaken till minskningen hade flaggutredningen från 1973 visat på: det var mer kostnadseffektivt att hyra in utländska skepp för transporter.

På årsstämman 1979 fick aktieägarna besked om att de skulle bli utan utdelning för femte året i rad. Trots det katastrofartade ekonomiska läget lades ändå en sista beställning från rederiets håll: skeppet Silvia Regina, döpt av Drottning Silvia och sjösatt 1981. Hon var då en av världens största passagerarfärjor och tog 1 601 resenärer. Silvia Regina skulle köra den lönsamma linjen mellan Stockholm och Helsingfors

Rederi-Svea blir fastighetsbolag

I september 1981 gjorde det 110 år gamla rederiet slutligen en överenskommelse med Nordstjernan (Johnsson Line AB) om att den senare skulle få ta över hela Rederi-Svea, inklusive Silvia Regina och ytterligare ett par fartyg.

På en extra bolagstämma tidig vinter samma år beslutades att det gamla rederiet istället skulle omvandlas till ett fastighetsbolag med namnet Stockholms förvaltning AB Svea, med uppgift att ta hand om fastigheterna NK, Åhléns City och Tempo i Farsta. Och med det beslutet så hade Stockholms Rederi AB Svea som rederi gått i graven. 

Dödvikt Från eng. ”dead weight” är den vikt som fartyget kan bära (last, bränsle, besättning och passagerare sammanslaget).
Dotterbolag Ett bolag som kontrolleras av ett annat företag, även kallat moderbolag. Moderbolaget äger vanligtvis mer än 50 % av dotterbolagets aktier.
Holdingbolag Ett ett aktiebolag som äger aktier eller andelar i andra företag. De bedriver sällan egen verksamhet, utan äger eller styr sina dotterbolag, och holdingbolaget fungerar då som moderbolag.

Källor:

  • Stockholms Rederi AB Svea - Fartygen. Bok författad av Mikael Josephson, 2023. Mikael Josephson har gjort research i arkivet hos Centrum för Näringslivshistoria. 
  • Arkivet Stockholms Rederi AB Svea under Föreningen Stockholms Företagsminnen som ägs av Centrum för Näringslivshistoria.
  • SVT Nyheter.se. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/baltic-star-till-salu-for-10-miljoner-leif-ivan-orkar-inte (Hämtat 2025-11-20).  

Läs fler artiklar i serien: 

Fördjupning:

Ta reda på mer: Vad hände med Birger Jarl/Baltic Star?

1953 levereras det nya flaggskeppet Birger Jarl tillverkat i Sveabolagets Finnboda Varf. Hon var byggd för passagerartrafik, ansågs vara ovanligt vacker och mätte 92,4 meter. Men vad hände sedan? 

 

Lyxigt passagerarfartyg blev K-märkt

Inredningen i fartyget var uppseendeväckande. Textilierna kom från NK (Nordiska Kompaniet), väggarna var klädda i jakaranda, och bland konstverken syntes verk av Sven X:et Erixson och Hans Hedberg. Birger Jarl hade plats för 57 passagerare i 1:a klass, och för 225 passagerare i turistklass på undre däck.

1972 sålde Sveabolaget Birger Jarl och hon blev senare kryssningsfartyg under namnet Baltic Star. Omkring år 2010 körde hon kryssningar till Åland, och efter att både ha hunnit få en dieselmotor insatt 1982 och bli K-märkt år 2010, så pensionerades hon 2013 för att användas som vandrarhem vid Stadsgårdskajen i Stockholm.

Trots K-märkning är framtiden fortfarande oviss för det rostande skeppet som hunnit ha många ägare och bytt namn flera gånger. Hon har också flyttats runt mellan olika kommuner och hamnar.

Omkring år 2015 köpte entreprenören Leif-Ivan Karlsson skeppet för uppskattningsvis drygt 40 miljoner kronor, men tio år senare lades hon ut till försäljning igen för endast 10. Leif-Ivan Karlsson var en av de åtalade för sin inblandning i miljöskandalhärvan med Think Pink.

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

image
Charlotta Skorup

Skolansvarig

Maila mig

Anpassning till Gy25

Vi anpassar våra skolvisningar och teman med innehåll till den nya läroplanen Gy25 eftersom vi riktar oss mot gymnasiet. Hör gärna av dig som lärare om du undrar över något av våra upplägg, eller kanske har en ny idé på tema som du tycker saknas och skulle passa in i din undervisning. 

Kontakta oss!

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata