Världshandel till sjöss: Så överlevde rederiet två världskrig
Det första och andra världskriget drabbade handeln och rederierna hårt. Trots att Stockholms Rederi AB Svea hade svenska färger på skroven så sänktes många fartyg.
Många tittar på när skeppet Heimdall lastar av eller på vid Skeppsbrokajen i Stockholm, omkring år 1945. Bild ur Stockholms Rederi AB Sveas arkiv hos Centrum för Näringslivhistoria.
Krigen inskränkte inte bara rutterna som världens rederier kunde köra, utan drabbade även sjöfartsnäringen hårt genom minsprängningar och direkta beskjutningar. Vissa rederier ställde också fartyg till förfogande för krigförande länder och de körde hjälptransporter.
Världskrigen innebar också att märkning av handelsfartygens nationella tillhörighet blev livsavgörande. Tanken var att göra krigförande nationers flottor välvilligt inställda till de neutrala svenska skeppen, och troligen hjälpte även det svenska Sveabolagets symbol i form av det svarta S:et på vit botten till för att undvika anfall.
Vid krigsutbrottet 1914 hade många länder genomgått en industrialiseringsprocess, men få hade kunnat föreställa sig konsekvenserna av ett fullskaligt industriellt krig. Förutom ett skyttegravskrig så var första världskriget också ett krig till sjöss. Kapprustningen innan kriget hade inneburit att Tyskland satsade på att ha störst flotta, vilket uppfattades som ett direkt hot mot England som tidigare lett tävlingen om att dominera till sjöss.
1914 hade Sveabolaget växt till Sveriges näst största rederi med 78 fartyg, 14 inrikeslinjer och 25 utrikeslinjer. Framgångarna berodde mycket på vd Hjalmar Blombergs strategi att köpa upp hela rederier, vilket hade visat sig vara framgångsrikt eftersom fler fartyg ökade möjligheterna till vinst. Läs mer om starten för Sveabolaget.
Tysk mina i australiensiskt vatten 1940-1941. Källa Australian War Memorial (AWM) från Wikimedia Commons.
Utlagda minor hindrade handeln till sjöss både direkt och indirekt. De explosiva dödsmaskinerna i vattnen skonade inte någon oavsett flagg och försvårade navigeringen. Förutom minsprängningar arbetade besättningen på båtarna i rädsla för direkt beskjutning från krigförande nationers kryssare och ubåtar. Den vanligaste krigshandlingen mot Sverige under första världskriget var just attacker mot svenska handelsskepp.
Skeppet Luna som köptes av Stockholms Rederi AB Svea 1905 eller 1907 krigsförliste år 1914 i första världskriget.
Läs mer om hur svenska fartyg sprängdes och besköts
Det första fartyget att drabbas indirekt av kriget var Svea-bolagets passagerarångare Svithiod. I oktober 1914 befann sig fartyget i Stockholms skärgård och fick navigeringsproblem. I sina försök att undvika minor rammades Svithiod av en annan ångare utanför Galtholmen. Svithiod sjönk 35 meter ner till bottnen och en passagerare och en besättningsman dog.
Särskilt omtalad blev händelsen då passagerarångaren Norra Sverige minsprängdes. År 1914 passerade hon utanför finska Mäntyluoto, och trots omgivningens försök att varna sågs en väldig vattenpelare skjuta upp ur vattnet strax innan hon försvann ner i djupet. Samtliga 25 besättningsmän omkom.
1918 Åkte Svea-bolagets drygt 68 meter långa lastångare H Wikander i en stor konvoj med tolv handelsfartyg. Skeppet var lastat med styckegods, post, trä och järnmassa och leveransen skulle till Hull i England. Två engelska jagare beskyddade raden av fartyg under resan, men det slutade ändå med att alla tolv fartyg i konvojen sköts ner av tyska kryssare. Av 16 personer på det svenska fartyget överlevde bara tre.
Sjöfarten påverkades på flera plan
Trots svårigheter lyckades Sveabolaget hålla transporterna över Östersjön och längs Sveriges kust igång. Transporterna försvårades också av att krigförande länder tilläts stoppa och visitera neutrala länders handelsfartyg. Det hände också att fartygen hölls kvar i hamnarna i flera månader.
En annan konsekvens av kriget var att efterfrågan på fartyg ökade, och därmed också priset på dem. 1916 förbjöd den svenska regeringen att svenska skepp såldes till utlandet.
När kriget led mot sitt slut 1918 hade 800 personer inom den svenska handelsflottan omkommit till följd av kriget. Trots förlusterna hade Svea fortfarande kvar 82 fartyg och ett kapital på 23,5 miljoner kronor.
Skeppet Heimdall vid vintrig kaj år 1915. Bild ur Stockholms Rederi AB Sveas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.
Köpte Finnboda Varf
1916 hade Sveabolaget köpt Finnboda Varf i Nacka och ombildade det till AB Finnboda Varf. Förutom reparationer av bolagets krigsdrabbade flotta, så byggdes också 23 nya fartyg på varvet för bolagets räkning.
Vatten som fortfarande var minerade gjorde att frakten av handelsvaror till sjöss var fortsatt riskfylld och behovet av omfattande reparationer upphörde inte med kriget.
Ett tredje skäl som motiverade köpet av Finnboda varf var att bolaget där kunde genomföra de omfattande mätningar av fartygen som myndigheterna krävde, allt för att kunna kontrollera hur skeppen skulle beskattas. Varvet skulle komma att ägas av Sveabolaget ända fram till fram till år 1970.
Efter 17 år och ett fullskaligt världskrig gick vd Hjalmar Blomberg i pension år 1918 och efter sig lämnade han ett företag vars båtar ökat sitt försäkringsvärde till över 40 miljoner kronor, jämfört med bottennoteringen när han tillträtt år 1901. Det var konteramiralen Hans Ericson som tog över vd-posten.
Konteramiral
En militär grad inom den svenska flottan som motsvarar generalmajor på land.
År 1919 är kriget är över och stämningen ser ut att vara god i salongen på på fartyget Ragne. Bild: Ateljé Bergne, ur Centrum för Näringslivshistorias arkiv.
Mellankrigstid: 1920-tal och teknikutveckling
På 1920-talet gick teknikutvecklingen snabbt och fartygen uppdaterades med bland annat gnisttelegraf och turbinmaskiner. Sveabolagets första lastmotorfartyg Finn byggdes i bolagets eget varv i Finnboda 1920. Däremot gick sjöfartsnäringen mot en lågkonjunktur och strejker bland både hamnarbetare och sjömän drabbade rederinäringen i stort. År 1922 låg 34 av bolagets 92 fartyg på land. Att hamnarbetare gick ut i strejk för bland annat högre löner, var något som skulle återkomma även senare, till exempel 1954, 1974, och på 1980-talet.
Vintertid kunde isen bli upp till fyra meter tjock på Östersjön, och 1924 låg 13 fartyg fast i isen mellan Skåne och Tyskland. Isbrytare II, senare S:t Erik, är samtida med Titanic och fångades på bild av Otto Ohm, Malmö. Numera ligger hon i hamn i Stockholm och fungerar som museum. Ur Centrum för Näringslivshistorias arkiv.
Börskrasch och depression
1929 kraschade börsen på Wall Street i New York och efter följde en djup och segdragen lågkonjunktur, även kallad Den stora depressionen. Nästan hela världens befolkning drabbades när efterfrågan på varor rasade i botten, och följden blev konkurser för företagen och arbetslöshet för människorna.
Exporten från Sverige minskade då med 60 % på bara några år. Hårdast drabbades Sveabolagets så kallade Amerikaturer, medan Nordsjö- och Östersjötrafiken stod sig bättre.
Samtidigt hade Rederi-Svea (som rederiet vid den här tiden började kallas i folkmun) 1930 som flest fartyg i sin över hundra år långa historia, närmare bestämt 100 stycken. 74 av dem var lastfartyg, varav fyra var motorfartyg och 26 var passagerarfartyg. 1934 klev Hans Ericsson av som vd och Emanuel Högberg tillträdde.
Lastångaren Rane byggdes i Helsingör 1927. Till höger har passagerare på Rane kommit på ett sätt att svalka sig. Fram tills andra halvan av 1900-talet fanns några hytter för vanliga passagerare på många handelsfartyg. Ur Stockholm Rederi AB Sveas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.
Mål att dra ner på kostnaderna
I mitten av 1930-talet hade man kommit fram till att dieseldrift var billigare än att elda med kol, och stegvis började Rederi-Svea köpa på sig stora dieseldrivna motorfartyg. En annan kostnadseffektivisering innebar att man chartrade fartyg från andra rederier istället för att äga dem, vilket gav bolaget viktiga avgifts- och skattelättnader.
Under samma tid blev konkurrensen från järnvägstransporterna på land också mer märkbar, särskilt när det kom till inrikesgods. 1941 gick Rederi-Svea samman med Statens Järnvägar och blev tillsammans ägare av ASG, AB Svenska Gods-bilcentraler, för att även ta hand om landsvägstransporter.
Andra världskriget
Precis som under det första världskriget, så innebar det andra världskriget (1939-45) att svenska handelsfartyg drabbades av minsprängningar, samt tyska, engelska och sovjetiska beskjutningar. Av 209 sänkta fartyg under andra världskriget var 17 av dem Svea-fartyg. Av 1 307 svenska sjömän som miste livet, arbetade 112 av dem för Rederi-Svea.
Svensk neutralitet naggades i kanten av att vi hjälpte Nazi-Tyskland att transportera trupper genom landet, även kallad permittenttrafiken. När Sverige fraktade järnmalm till Tyskland som sedan användes i de tyska stålverken fick vi stenkol att ta med hem i utbyte.
Sverige hjälpte också de allierade – Frankrike, Storbritannien och senare Sovjet och USA – genom att ställa nästan alla oceanångare till deras förfogande. Det bidrog till att Rederi-Svea kunde fortsätta med den egna transoceana handelssjöfarten.
Rederiet var också viktigt för det svenska försvaret då de lånade ut och lät bygga om skepp i statens tjänst till att bli bland annat hjälpkryssare, lasarettsfartyg, spärrfartyg som eller för transporter. Flera av de utlånade fartygen återlämnades till Rederi-Svea efter krigets slut år 1945.
Spärrfartyg
Fartyg (ofta äldre och uträknade) placerades ut i olika hamninlopp på statens begäran för att kunna sänkas där om Tyskland skulle anfalla. Dessa skulle alltså skydda hamnarna från att krigförande nationer skulle kunna komma förbi och fram.
Sjöfarten livsnödvändig för Sverige
Så länge svenska fartyg höll sig till bestämda rutter var det möjligt att transportera nödvändiga råvaror och livsmedel, och fortsätta att exportera svenska produkter, vilket var avgörande för Sverige under den här tiden.
Efter att Tyskland 1940 lagt ut en minspärr i hela Skagerack delades Rederi-Sveas fartyg in i de som var i Östersjön, och de som befann sig utanför minspärren. Det ledde till att bolaget bara kunde fortsätta att köra delar av sin linjetrafik, och spärren skulle ligga fast så länge kriget varade.
Tv: Styrman på passagerarångaren Örnen byggd i Köpenhamn var i Sveabolagets ägo 1930-50. Th: Vid frakt av pansarvagnar var rökning förbjuden ombord. Bilderna är hämtade ur Stockholms Rederi Sveas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.
Läs mer om hur Vernersborg attackerades
Ångaren Vernersborg är ett exempel på hur svensk flagg inte innebar några garantier. Det 68,4 meter långa fartyget låg 1941 ankrat vid Samsø i Kattegatt, och besköts av brittiska bombplan. Tre personer i besättningen dödades, och en av dem var kapten Björklund. Resan var den sista han skulle ha gjort innan pensionering.
Efter tre månaders reparationer kunde Vernersborg tas i bruk igen men sänktes slutligen år 1944 utanför Skånes östkust av en torped från den ryska ubåten K56. Efter en kraftig explosion lyckades besättningen på 20 man rädda sig upp på två livbåtar. En av livbåtarna kantrade, och flera i besättningen frös ihjäl. Bara en överlevde anfallet i slutänden.
Efter kriget
När kriget äntligen tog slut och Tyskland kapitulerat 1945 så var många hamnar förstörda. Nu fick rederierna en ny uppgift: att frakta hjälpvaror till återuppbyggnaden i krigshärjade länder. Från USA och Polen återvände man sedan med kol hem till Sverige.
Dessa hjälptransporter var i praktiken påtvingade och gjordes på uppdrag av den svenska staten enligt internationella överenskommelser, och rederierna körde rutterna långt under marknadspris.
Men nya tider väntade, och förutom att containerfartyg och oljetankers blev viktiga för att stå sig i konkurrensen, satsade Rederi-Svea under 1970-talet på passagerarfartyg och bilfärjor. I den sista och avslutande artikeln går det att läsa mer om hur det gamla fraktbolaget körde finlandskryssningar med nattklubb och simbassäng.
Källor:
Stockholms Rederi AB Svea - Fartygen. Bok författad av Mikael Josephson, 2023. Mikael Josephson har gjort research i arkivet hos Centrum för Näringslivshistoria.
Material från Nordisk familjebok, Världskriget. Kriget till sjöss, 1904–1926. https://runeberg.org/nfcm/0149.html
Vad är krigets lagar? | Röda Korset.se
Arkivet Stockholms Rederi AB Svea som finns hos Centrum för Näringslivshistoria.
Artikeln ingår i det digitala lektionspaketet "Hundra år av handelssjöfart". Till lärarhandledningen!
Källövning
Källkritisk övning: Emblas öde
Källan består av ett journalutdrag ur skeppsdagboken och är en redogörelse för vad som drabbade lastångaren Embla 1944 när hon körde i Röda Korset-trafik: Fartyget utsattes för beskjutning av bombflygplan.
Sveabolagets lastångare Embla körde Röda korset-trafik under 1940-talet. Trots sina röda kors på skrovet attackeras hon. Bild ur Stockholms Rederi Sveas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.
Teckning av när lastfartyget Embla skjuts ner av bombplan under andra världskriget. Okänd konstnär. Bild ur Sveabolagets arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.
Svenskt fartyg i Röda Korset-trafik attackeras under andra världskriget
Under andra världskriget bidrog Sveabolaget (Stockholms Rederi AB Svea) med två lastångare och fyra lastmotorfartyg i den så kallade Röda Korset-trafiken. Syftet var att frakta hjälppaket till behövande länder. Fartygens skrov målades med det röda korset, tillsammans med namn och nationalitet.
Men, det röda korset och svensk flagg innebar inga garantier för att slippa undan krigförande länders attacker, vilket drabbade Embla den 19 april 1944. Att Röda Korset-skepp attackerades hörde däremot inte till vanligheterna, eftersom de ofta fredades tack vare sin neutrala ställning och sitt syfte att bidra med humanitär hjälp.
Källa ur Stockholms Rederi AB Sveas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria. Utdrag ur Rederi-Sveas skeppsdagbok.
Källa ur Stockholms Rederi AB Sveas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria. Utdrag ur Rederi-Sveas skeppsdagbok.
Källkritisk uppgift:
Med de fyra källkritiska begreppen analyseras källan som är ett journalutdrag ur fartygets skeppsdagbok. I dagboken noterades allt som hände på fartyget noggrant med datum och tidpunkt.
Frågeställning och översikt
Frågeställning:Kan källan användas för att ta reda på vilka faror som handelsfartyg utsattes för under andra världskriget?
Läs utdraget ur skeppsdagboken som beskriver vad som inträffade den 19 april 1944 och skapa dig en bild av händelsen. Vad får vi veta av källan? Vilken krigförande nation attackerade Embla och hur det gick det till? Vilka fanns med på fartyget och hur gick det för dem? Vilken annan nation kom till svenskarnas undsättning? Vad hände med fartyget Embla och lasten?
Granska källan kritisk:
2. Repetera de fyra källkritiska kriterierna om du behöver.
3. Äkthetskriteriet: Är det rimligt att källan vi har framför oss är äkta, med tanke på att fartyget sjönk? Vem står bakom det som skrivs i källan?
4. Samtidskriteriet: När i tid har källan tillkommit i relation till det inträffade, och styrker tidpunkten källans trovärdighet?
5. Tendenskriteriet: Har vi något skäl att misstro källan när det kommer till tendens?
6. Beroendekriteriet: Finns det andra av varandra oberoende källor eller bevis som beskriver situationen för handelsskepp under andra världskriget, eller hade det funnits mer att önska för att göra källan trovärdig? (Du kan leta svar i artikeln ovan, eller på andra säkra källor på nätet.)
7. Gå tillbaka till den övergripande frågeställningen och fundera på om källan är användbar: Kan källan användas för att ta reda på vilka faror som handelsfartyg utsattes för under andra världskriget? Var nyanserad i ditt svar och väg eventuella för- och nackdelar mot varandra.
Sammanhang/fördjupning:
8. Vilka nationer stred mot varandra i andra världskriget, och hur var läget i kriget specifikt i april 1944? Leta efter svar bland andra säkra källor på nätet.
9. I källan framgår inte varför svenska Embla attackerades. Vad tror du är förklaringen?
Är du lärare och vill att vi skickar facit digitalt? (Allt vårt skolmaterial är kostnadsfritt.)
Teckning samt journalutdrag ur skeppsdagboken är hämtade ur Stockholms Rederi AB Sveas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria: Övriga handlingar rörande haverier (F 11 G:2).
Övningen är gjord av Charlotta Skorup, skolansvarig på Centrum för Näringslivshistoria och redaktör för Företagskällan.se.
Här är förklaringarna till de varnings- och manöversignaler som Rederi-Svea använde för att kommunicera med andra fartyg. I arbetet i källkritik får elever här möjlighet att öva sig på att tyda kaptenens handskrift.
I lektionspaketet med tema sjöfartshandel speglas en dramatisk samhällsutveckling i tider av tillväxt och nedång över en hundraårsperiod. Du och din klass får följa det svenska Sveabolaget genom två världskrig och fram tills att rederiet körde Silja Line.
Julreklam från Liljeholmens Stearinfabrik AB ur Centrum för Näringslivshistorias arkiv.
När året går mot sitt slut vill vi på Företagskällan passa på att tipsa om nytt, kostnadsfritt undervisningsmaterial. Använd direkt i klassrummet fö...
Källan består av ett journalutdrag ur skeppsdagboken och är en redogörelse för vad som drabbade lastångaren Embla 1944 när hon körde i Röda Korset-trafik: Fartyget utsattes för beskjutning av bombflygplan.
Vi riktar oss mot gymnasiet och anpassar våra skolvisningar och teman till Gy25. Hör gärna av dig som lärare om du undrar över något av våra upplägg, eller kanske har en ny idé på tema som du saknar för din undervisning.