Ingången till Katarinagaraget i berget vid Slussen.

Skyddsrum och mack i Katarinaberget. När bensinstationen på Katarinavägen öppnades 1955 fanns en drive-in-bank vid utfarten. Hålet i berget var öppningen till ett gigantiskt skyddsrum kombinerat med parkeringshus. Nu byggs en bussterminal på platsen. Bild ur OK:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria. 

Atomgarage för 20.000 personer

Under Södermalm gömmer sig ett enormt tunnel­komplex som i krigstid planerades att rymma 20.000 människor, och under andra perioder användes som parkerings­hus. En tur ner i Katarina­garaget i början av 2000-talet var likt en resa tillbaka till en tid då bilismen inte var ett hot, utan en välkommen hjälp när världens största atom­bombs­skyddsrum skulle byggas.  

Byggstart 1952 

Det är ett osynligt byggnadsverk, Katarina­garaget vid Slussen i Stockholm. Länge stod en bensinmack där och sett utifrån var det lätt att tro att håligheten tog slut några meter in i berget när det i själva verket var där tunnlarna började.

Om man hade hög fart när man körde ner i tunnlarna till parkeringarna kunde man märka en ojämnhet i golvet. Det var där de tillsammans 51,4 ton tunga detonations­portarna skulle rulla fram och skydda människorna inuti tunneln. En liten skylt utanför portarna berättade sakligt och koncist: Stöt­vågsgräns. Det var där tryckvågen från en atombomb skulle ta stopp. Då Katarina­garaget började byggas 1952 var hotet påtagligt. I tidningen Bil­ekonomi kunde man 1951 läsa om landets första atomgarage: 

Mänskligheten har helt enkelt fått ett elementärt behov av atom­bombssäkra skyddsrum.

IC ur Centrum för Näringslivshistorias arkiv

Logotypen för IC, Bilägarnas Inköpscentral som var namnet på det konsumentkooperativ som startades på 1920-talet innan det införlivades i OK.

Bilägarnas inköpscentral bakom bygget

Bakom bygget låg förbundet Bilägarnas Inköpcentral, IC, som bildades på 1920-talet med ändamålet att förse sina medlemmar med drivmedel, och gummidäck och oljor till vettiga priser. Nu ville förbundet också få fram fler garage­platser i staden. I utbyte mot att man byggde garaget på så vis att det även kunde användas som skyddsrum fick IC hyra lokalerna av Stockholms Stad i 35 år. Läs mer om grundandet av IC på OK.se.

 

Gulnat tidningsklipp som är datummärkt.

Tidningsklipp ur Dagens Nyheters dagstidning 1952.

1952 började ett sprängarlag ta sig in i berget från Slussen och ett andra lag arbetade sig in från den motsatta sidan vid Björns trädgård. Åtta månader senare möttes de och 1955 kunde IC-stationen på Katarina­vägen invigas. Två år senare stod hela garaget färdigt, och det var ett imponerande bygge. 105 000 kubikmeter berg hade sprängs bort och tre tunnlar ovanpå varandra kunde fyllas med bilar.

Anläggningen hade försetts med ett eget reservkraftverk i form av sju stora diesel­motorer. Luft­renings­aggregat och en anläggning för nedkylning och avfuktning av luften hade byggts. För att få ner temperaturen och fukten som 20.000 människo­kroppar skapade hade man anlagt is­bassänger som rymde 200 000 kilo is som skulle kyla ner luften. På den tiden var både bilarna och människorna mindre, och det som på den tiden beräknades få plats i garaget både i planerandet av antalet parkeringsplatser och antalet människor i händelse av krig, skulle ha landat på en betydligt lägre siffra med dagens krav och regelverk.

  

Bensinpumpar på svartvitt foto.

Att Katarinagaraget byggdes för vänstertrafik märks bland annat på bensinmackens placering. Bild: OK:s historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Rätt färger skulle lugna

Att Katarinagaraget var toppmodernt bevisades av att hissar och portar var tv-bevakade. Dagens Nyheter skrev 1957: "hela tunneln har delats upp i sektioner för att i krigstid minska panikkänslorna hos de 20 000 som söker skydd". I tidningen kunde man också läsa att varje sektion var målad i olika färger, eftersom en del färger ju har lugnande inverkan på folk.

I fredstid pågick en rad olika verksamheter här. Förutom plats för 550 bilar, bensinstationer både på Katarinavägen och vid Björns trädgård så fanns bilverkstad, biltvätt, bilförsäljning och en drive in-bank. Bygget tog längre tid och blev dyrare än det var tänkt. 21 miljoner kronor slutade byggnotan på, men när Katarinagaraget väl stod färdigt blev det omedelbart ett landmärke i Stockholm.

Bensinstation och nedfart i garage.

Infart i Katarinagaraget från Tjärhovsgatan, där det även fanns en bensinstation som senare stängde. Bild ur OK:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Mario Katz var stationsföreståndare vid infarten från Katarinavägen på 1970-talet. Då hade IC sedan länge blivit införlivat med OK. Läs mer om hur Bilisternas Inköpscentral blev OK. Drive-in-banken hade ersatts med en körskola.

Mario Katz berättade: "Det var ett populärt ställe. Man stod inomhus och tankade sin bil och det var centralt beläget." Dessutom påverkade det att bensinmacken vid Björns trädgård hade fått stänga: "Den fick inte vara kvar, för det kom bensinångor till ett barnhem som låg i närheten." 

Senare var Christer Andersson stationsföreståndare och han beskrev platsen som ett landmärke man ville visa upp: 

När Tre Kronor vunnit VM-guld i Moskva 1957 togs Sven Tumba och hela laget till Katarinagaraget. Det var lite som Globen på den tiden. 

 

Tomma P-platser mitt i Stockholm

De sista åren kunde Katarinagaraget ge ett lite ödsligt intryck. Trots att behovet av garageplatser fortfarande var stort på andra håll i Stockholm, stod många platser tomma i bergrummet. Katarinagaragets biltvätt som var öppen för alla, användes däremot flitigt av taxichaufförer. En förklaring till det kan vara att den var en av Stockholms mest centralt belägna. På tider då få ville åka taxi så passade taxichaufförer istället på att åka till Katarinagaraget.

Den kvällsöppna kiosken i bensinmacken lockade också besökare som ville handla något ätbart eller tobak på sena timmar. Ryktet säger också att det var här som dåvarande vice stadsministern Mona Salin handlade sin beryktade Toblerone-choklad år 1995, det köp som blev upprinnelsen till hennes avgång. Anledningen var att Mona Salin hade använt regeringens betalkort för privata utlägg, då bland annat för att köpa choklad. Ta reda på mer - lyssna på dokumentären Tobleroneaffären.    

 

Öppningsn i berget där macken tidigare låg och byggarbetsplats.

Katarinagaragets öppning i juli 2020 under ombyggnationen av Slussenområdet. Bild: Wikimedia Commons.

Macken stängdes efter 60 år - blir bussterminal

Bensinstationen, som sista åren hette OKQ8 Slussen, hölls öppen i 60 år. År 2016 fick macken slutligen flytta på sig när Stockholms stad gjorde nya planer för platsen. Idag färdigställs en ny bussterminal i berget som ska underlätta för det ökande antal resenärer som pendlar mellan Slussen och Nacka- och Värmdö-området varje dag. Bussterminalens öppnande har skjutits fram i omgångar och länge var planen att öppna den år 2026, men nu ser invigningen ut att dröja ytterligare. 

I framtiden ska även parkeringshuset börja användas för bilar igen och tanken är att det ska rymma ungefär lika många parkeringsplatser som innan det stängde.

Nya bussterminalen

Bussterminalens invigning dröjer, men snart ska Värmdö- och Nackabor smidigt kunna ta sig till pendelbussarna vid nya Slussen-området där macken en gång låg. Se filmen där Stockholms stad berättar om nya terminalen: 

Källor:

Diskutera: 

Samhällskunskap

  1. Bygget av tunnlarna var ett exempel på när flera intressen i samhället sammanföll på 1950-talet. Vilka intressen handlade det om?
  2. Ta reda på mer om grundandet av IC (Bilisternas Inköpscentral): Varför och när bildades IC, och vad hade förbundet för funktion? Läs om IC:s grundande. 
  3. Vad utvecklades IC till sedan?
  4. Förklara i ett fördjupat resonemang utifrån exemplet med Katarinagaraget varför bensinstationen i berget bytts ut mot en bussterminal. Utgå ifrån följande tre begrepp: samhällsutveckling, hållbarhet, och globalisering.
  5. I tider av krig i världen behövs skyddsrum. Hur är synen på skyddsrum i Sverige idag, och varför byggs inga nya – åtminstone inte sedan år 2002? Läs mer på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.  Här finns MSB:s skyddsrumskarta.

Hållbart samhällsbyggande

  1. Samhällsbyggnadshistoria: Hur motiverades det stora bygget av tunnlarna i Katarinaberget – och vilka olika samhällsintressen drev på byggstarten? Analysera bygget utifrån olika målgruppers behov som fanns i det svenska samhället omkring 1950-talet.
  2. Hur bekostades bygget och de omfattande sprängningarna historiskt sett, utifrån det du får reda på i texten och bilderna i artikeln ovan?  
  3. Nutid: Vilka nya behov får styra nu när bensinmacken byts ut mot bussterminal? Analysera samhällsförändringen som skett genom att jämföra då med nutid, och analysera olika målgruppers behov utifrån klass, kön och tillgänglighet.
  4. Hur bekostas ombyggnationen av ingången till tunnlarna och tunnelsystemen i nutid?

Uppgift: Stadsbyggnadsförslag

Vad borde platsen användas till? 

I den här uppgiften ska du fundera ut ett nytt stadsbyggnadsförslag och sedan förbereda en presentation av förslaget. Skulle man kunna göra någonting annat med platsen? Idén ska både röra platsen för ingången till garaget (Katarinavägen) och vad tunnlarna kan användas till. 

Se till att få med följande i din presentation:

  • Nuläget: Börja med att beskriva nuläget. Hur ser planen för platsen ut idag? Ta reda på mer genom informationen i artikeln ovan.
  • Andra möjligheter och tänkbara lösningar: Beskriv alternativ som du har valt bort. 
  • Förklara problemen med dessa eventuella lösningar och varför de inte är bra. Glöm inte att ta med etiska aspekter.
  • Presentera din lösning (den bästa): Förbered bilder eller skisser till ditt förslag, och använda relevanta begrepp när presenterar. Du kan välja att behålla delar av den historiska planen, eller delar av den nutida planen. Nyansera genom att förklara vilka problem ditt förslag skulle lösa, men även vilka problem som skulle återstå med ditt förslag, d.v.s. finns det grupper som särskilt gynnas eller missgynnas av din lösning? Motivera varför du har valt att fokusera på att lösa vissa utvalda gruppers problem och ha med den etiska aspekten.
subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

image
Charlotta Skorup

Skolansvarig

Maila mig

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata