Lastångare med Röda kors under andra världskriget.

Lastångaren Embla körde Röda korset-trafik under 1940-talet. Trots sina röda kors på skrovet attackeras hon. Bild ur Stockholms Rederi AB Sveas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Embla skjuts ner under andra världskriget.

Teckning av när lastfartyget Embla skjuts ner av bombplan under andra världskriget. Okänd konstnär. Bild ur Sveabolagets arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Svenskt fartyg i Röda Korset-trafik attackeras under andra världskriget

Under andra världskriget bidrog Sveabolaget (Stockholms Rederi AB Svea) med två lastångare och fyra lastmotorfartyg i den så kallade Röda Korset-trafiken. Syftet var att frakta hjälppaket till behövande länder. Fartygens skrov målades med det röda korset, tillsammans med namn och nationalitet.

Men, det röda korset och svensk flagg innebar inga garantier för att slippa undan krigförande länders attacker, vilket drabbade Embla den 19 april 1944. Att Röda Korset-skepp attackerades hörde däremot inte till vanligheterna, eftersom de ofta fredades tack vare sin neutrala ställning och sitt syfte att bidra med humanitär hjälp.

Ur Rederi-Sveas skeppsdagbok, andra världskriget.

Källa ur Stockholms Rederi AB Sveas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria. Utdrag ur Rederi-Sveas skeppsdagbok.

Journalutdrag ur skeppsdagboken då Embla sänks. 2

Källa ur Stockholms Rederi AB Sveas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria. Utdrag ur Rederi-Sveas skeppsdagbok.

Källkritisk uppgift:

Med de fyra källkritiska begreppen analyseras källan som är ett journalutdrag ur fartygets skeppsdagbok. I dagboken noterades allt som hände på fartyget noggrant med datum och tidpunkt. 

Frågeställning och översikt 

Frågeställning: Kan källan användas för att ta reda på vilka faror som handelsfartyg utsattes för under andra världskriget?

  1. Läs utdraget ur skeppsdagboken som beskriver vad som inträffade den 19 april 1944 och skapa dig en bild av händelsen. Vad får vi veta av källan? Vilken krigförande nation attackerade Embla och hur det gick det till?  Vilka fanns med på fartyget och hur gick det för dem? Vilken annan nation kom till svenskarnas undsättning? Vad hände med fartyget Embla och lasten?

Granska källan kritisk

2. Repetera de fyra källkritiska kriterierna om du behöver.

3. Äkthetskriteriet: Är det rimligt att källan vi har framför oss är äkta, med tanke på att fartyget sjönk? Vem står bakom det som skrivs i källan?

4. Samtidskriteriet: När i tid har källan tillkommit i relation till det inträffade? Styrker tidpunkten källans trovärdighet?

5. Tendenskriteriet: Har vi något skäl att vara kritiska mot källan när det kommer till tendens?

6. Beroendekriteriet: Finns det andra av varandra oberoende källor eller bevis som beskriver situationen för handelsskepp under andra världskriget, eller hade det funnits mer att önska för att göra källan trovärdig? För att få veta mer kan du leta svar i artikeln Världshandel till sjöss: Så överlevde rederiet två världskrig eller på andra säkra källor på nätet.  

7. Gå tillbaka till den övergripande frågeställningen och fundera på om källan är användbar: Kan källan användas för att ta reda på vilka faror som handelsfartyg utsattes för under andra världskriget? Var nyanserad i ditt svar och väg eventuella för- och nackdelar mot varandra.

Sammanhang/fördjupning

8. Vilka nationer stred mot varandra i andra världskriget, och hur var läget i kriget specifikt i april 1944? Leta efter svar bland andra säkra källor på nätet.

9. I källan framgår inte varför svenska Embla attackerades. Vad tror du är förklaringen?

Är du lärare och vill att vi skickar facit digitalt?  (Allt vårt skolmaterial är kostnadsfritt.) 

Källor:

Teckning samt journalutdrag ur skeppsdagboken är hämtade ur Stockholms Rederi AB Sveas arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria: Övriga handlingar rörande haverier (F 11 G:2). 

Övningen är gjord av Charlotta Skorup, skolansvarig på Centrum för Näringslivshistoria och redaktör för Företagskällan.se. 

Vill du fördjupa dig i Rederi-Sveas historia - ett svenskt rederi som bedrev sjöfartshandel i över 100 år? 

Övningen ingår i det digitala lektionspaketet "Hundra år av handelssjöfart". Till lärarhandledningen!

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

Visar 5 av 1602 artklar

Skeppet Heimdall anlöper eller lämnar Skeppsbrokajen, Sveabolaget.
Källa

Stockholms Rederi AB Sveas skepp Heimdall vid Skeppsbrokajen

Sveabolaget var ett av Sveriges största rederier som startade 1871 med segelfartyg och överlevde två världskrig. Under sin drygt 100-åriga historia hann de köra oljetankers över världshaven, och sedermera Finlandsfärjor.

Passar för

(6 ämnen)

Företagsekonomi
Handel
Historia
Internationell ekonomi
Internationella relationer
Samhällskunskap
Finnboda Varf, nybygge, Sveabolaget.
Källa

Sveabolagets nybygge i Finnboda Varf

Bilden föreställer ett skepp mitt i byggprocessen vid Stockholms Rederi AB Sveas eget varv i Nacka. Rederiet hade Finnboda varv i över 50 år, där skepp byggdes och lagades för rederiets räkning.

Passar för

(6 ämnen)

Företagsekonomi
Handel
Historia
Internationell ekonomi
Internationella relationer
Samhällskunskap
Rederi-Svea lastar Gustavsbergs sanitetsporslin på EUR-pallar vid Stadsgården 1968.
Källa

Bildkälla: Här lastar Sveabolaget för transport av Gustavsbergs toaletter

Sanitetsporslin lastas i Stadsgården av Stockholms Rederi AB Svea. Sveabolaget var ett av Sveriges största rederier som startade 1871 med segelfartyg och överlevde två världskrig. Under sin drygt 100-åriga historia hann de köra oljetankers över världsha...

Passar för

(6 ämnen)

Företagsekonomi
Handel
Historia
Internationell ekonomi
Internationella relationer
Samhällskunskap
Fartyget Örnen vid Norrmälarstrand.
Källa

Sveabolagets fartyg Örnen anlöper till kaj vid Norr Mälarstrand

Stockholms rederi AB Sveas fartyg Örnen anlöper till kaj vid Norr Mälarstrand någon gång under perioden år 1939-1948. Många står och vinkar.

Passar för

(1 ämnen)

Handel
Fartyget Örnen vid Norrmälarstrand.
Källa

Källövning: Kan du tyda kaptenens anteckningar?

Här är förklaringarna till de varnings- och manöversignaler som Rederi-Svea använde för att kommunicera med andra fartyg. I arbetet i källkritik får elever här möjlighet att öva sig på att tyda kaptenens handskrift.

Passar för

(2 ämnen)

Historia
Samhällskunskap
image
Charlotta Skorup

Skolansvarig

Maila mig

Anpassning till Gy25

Vi riktar oss mot gymnasiet och anpassar våra skolvisningar och teman till Gy25. Hör gärna av dig som lärare om du undrar över något av våra upplägg, eller kanske har en ny idé på tema som du saknar för din undervisning. 

Kontakta oss!

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata