da1900-34287-lm003136

Stockholms Allmänna Telefon ABs huvudstation.

I Sverige kunde således antalet telefonsamtal redan i början av 1890-talet passera antalet brevförsändelser. I övriga länder dröjde detta betydligt längre. I Sverige svarade 1910 telefonsamtalen för mer än 70 procent av samtliga meddelanden, medan breven svarade för drygt 26 procent. Vid denna tid var det bara i Skandinavien och USA som telefonsamtalen var fler än brevförsändelserna. I övriga industriländer översteg telefonsamtalen andel då inte 30 procent.

Vilka faktorer låg bakom denna utveckling? Att telefonen tidigt snabbt spreds just i Stockholm berodde bland annat på SAT:s uttalade målsättning att utrusta varje hushåll i staden med telefon. Denna målsättning kunde visserligen inte uppnås, men på grund av låga taxor blev telefonen långt vanligare i Stockholm än någon annanstans i världen.

En viktig bidragande faktor var från 1890-talet Telegrafverkets aktiva insats och konkurrens med SAT inom Stockholmsområdet. Konkurrensförhållandet tvingade parterna att använda sig av tekniska landvinningar inom telefoni för att förbilliga driften. Därtill blev samtalsavgifterna i Sverige billigare än i andra länder, och billigast blev de i Stockholm. Här har vi grundorsaken till att Stockholm blev världens telefontätaste stad. Man kan alltså hävda att telefonen i början av 1900-talet ingenstans i världen uppnådde en så ”demokratisk” fördelning som i Stockholm.

Att Telegrafverket i Sverige förblev ett självständigt verk och inte organisatoriskt kopplades samman med Postverket, vilket fallet var i nästan alla andra länder, bidrog ytterligare till en expansiv utveckling för landets och i synnerhet huvudstadens telefonväsen. I andra länder värnade man länge mer om det etablerade postverkets intressen än om det nya kommunikationsmedlet telefonen.

En annan sak är att telefonväsendets tidiga expansion i Stockholmsområdet endast delvis kom Ericsson som producent av telefonmateriel tillgodo. Telegrafverket, som tidigare köpt materiel från Ericsson, startade nämligen egen tillverkning, och även SAT öppnade en egen telefonfabrik.

Författare: Jan Kuuse
subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata