Bröderna Claeson med Gustaf VI_ 1947 _privat_jpeg

Bröderna Claeson med Gustaf VI som besöker mässan år 1947. Bild: privat.

Efter att bröderna Folke och Börje Claeson hade arbetat med sportstugeutställningar på sin farbrors företag, och även besökt ett antal mässor i Europa, så inspirerades de till att starta en egen mässa i Stockholm. 1943 hyrde de in sig i Tennisstadion och döpte mässan till S:t Eriksmässan. Namnet de egentligen ville ha, Stockholmsmässan, var vid den här tiden för dyrt för bröderna att köpa loss, så mässan döptes istället efter Stockholms skyddshelgon kung Erik den helige från år 1125 som också är svenskt nationalhelgon.

 

S:t Eriksmässan affisch

Affisch för mässan från 1967. Bild ur S:t Eriksmässans arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

När Bröderna Claesson skulle välja tema för sitt första evenemang tog de någonting som låg i tiden: ”Genom krisen – för freden”. Det var mitt under brinnande andra världskrig och det var en tid då Sverige satsade på självförsörjning samtidigt som man ville förbereda sig för freden.

På mässan visades textil, livsmedel, byggnadsmaterial, maskiner och transportmedel upp och målgruppen var först och främst köpmän. På eftermiddagarna var däremot allmänheten välkomna, och under nio dagar lockade man till sig hela 32 000 besökare, vilket ansågs vara en braksuccé. Bland besökarna syntes dessutom kung Gustav V som visades runt på mässan av bröderna Claeson efter en tennismatch. Inne på mässan hann kungen både smaka på en kopp buljong och införskaffa ett elektriskt väggur.

Utifrån den lyckosamma starten ville bröderna Claeson göra mässan till en årlig och återkommande händelse. Lokalfrågan behövde däremot lösas, och efter att ha hyrt in sig i diverse lokaler fick brödernas så småningom arrendera mark på Starrbäcksängen på Gärdet, och där lät man bygga upp enkla utställningshallar.

 

St Eriksmässan_IMG_3727_invigningen_prins Bertil 1945_jpeg

Prins Bertil invigde den mässan med den internationella bilsalongen år 1945. Bild ur S:t Eriksmässans arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

År 1945 satsade bröderna på att bjuda in internationella företag och utställare, och drygt tio år senare arrangerades Stockholms första internationella bilsalong. Bilsalongen besöktes bland annat av prinsessan Sibylla, kronprins Carl Gustav och prinsessorna Birgitta och Margaretha. Den invigdes dessutom med pompa och ståt av prins Bertil, som själv var mycket bilintresserad. Hela 400 bilmodeller från både svenska och internationella märken gick fanns representerade.

St Eriksmässan invigningen Prins Bertil i Scania Vabis utställning MC_1945_cfn_IMG_3725_jpeg

Prins Bertil med stort bilintresse provsitter en av bilarna i Scania Vabis utställning MC under invigningen. Bild ut S:t Eriksmässans arkiv för Centrum för Näringslivshistoria.

1956 flyttade mässan in i nybyggda och permanenta lokaler på Storängsbotten i stadsdelen Hjorthagen vid Lidingövägen. Nu kunde S:t Eriksmässan stolt sägas vara den näst största mässhallen i Europa. 1962 delades mässan upp i två delar – en för konsumenterna som behöll namnet S:t Eriksmässan, och en fackmässa för yrkesverksamma kallad för Tekniska mässan. Den förstnämnda blev väl omskriven i dåtidens press och beskrevs som konsumentvänlig med sitt fokus på heminredning, hushåll och livsmedel. På 1960-talet skedde med andra ord en omsvängning till att allt mer rikta in sig mot privatpersoner. Fackmässan hölls istället för folk inom olika branscher, såsom Stockholm furniture fair som var en möbelmässa, och en mässa för båtliv som man kallade Allt för sjön.

Ända sedan 1955 hade brodern Folke stått som ensam ägare av mässan och i mitten av 60-talet började Folke känna sig färdig med det påfrestande arbete som det innebar att vara mässgeneral. Han erbjöd då Stockholms stad att ta över, men staden tackade nej. När Sveriges television behövde större lokaler till sin verksamhet såg han sin möjlighet att sälja mässbygget till dem. 1964 tog Stockholms stad och Stockholms Handelskammare över mässverksamheten ändå, eftersom man inte ville att Sveriges huvudstad skulle stå utan en internationell mässa. Folke själv började arbeta med världsutställningarna, bland annat som ansvarig för det svenska deltagandet i världsutställningen i Montreal år 1967.

1971 flyttade mässan slutligen in i nya lokaler i Älvsjö på initiativ av Stockholms stadsbyggnadskontor – och blev det som i dagligt tal kommit att kallas Älvsjömässan. Mässan växte sig allt större, och 1972 delades Nobelpriset ut i lokalerna, 1975 hölls Eurovision Song Contest där, och år 2001 gästades lokalerna av ett EU-toppmöte.

Namnbyte och tragisk olycka

Folke själv fick dessvärre aldrig uppleva de nya mässlokalerna i Älvsjö, utan istället skulle han komma att gå ett tragiskt öde till mötes. I december 1969 hade nämligen han rest med hustrun Margareta till Peru för att fira ett tioårsjubileum för en mässa han hjälpt en vän att starta där. När deras flygplan flög en bit utanför Venezuelas huvudstad Caracas så störtade det, och Folke omkom i olyckan. Efter sig lämnade han en dotter och en son, då 21 respektive 19 år gamla.

1976 bytte mässan namn till det mer allmängiltiga Stockholmsmässan eftersom priset för namnet nu efter alla år hade sänkts, men i folkmun levde smeknamnet Älvsjömässan fortfarande kvar tack vare sin placering. Idag hotas mässan att rivas, kanske delvis på grund av att företagen hittat nya kanaler och sätt att marknadsföra sig på. Vissa tror däremot istället på ett uppsving för stora mässor. Kanske finns fortfarande behovet av att träffas och skaka hand när man knyter kontakter?

Diskutera: 

  1. På vilka sätt har marknaden för mässor förändrats i Sverige sedan a) Tiden före mässorna fanns? b) När S:t Eriksmässan var som störst?
  2. Nu hotas den stora Stockholmsmässan (f.d. S:t Eriksmässan) att rivas och mässor tenderar att mindre i storlek och yta. Vilka förändringar i samhället har påverkat så att det blivit så?
  3. Hur tror du att behovet av mässor eller liknande fenomen kommer att se ut i framtiden?
  4. Kan framtida behov komma att förändras så att det finns en ökande efterfrågan på att träffas och mötas för att marknadsföra företag eller för att göra affärer? Väg dina synpunkter i relation till a) Internets intåg i vanliga människors liv på 1990-talet (World Wide Webb). b) Användningen av sociala medier. c) corona-pandemin år 2019 d) AI (Artificiell Intelligens), eller annat som förändrar våra förutsättningar?

Källor

Texten grundar sig på en artikel i Företagshistoria från 2024:3. "Brödernas dröm blev global mötesplats" med text och research av Sara Lodin. 

Ur arkivet: 

  • Aftonbladet (1943). "Folkvandring till S:t Eriksmässan". Aftonbladet. 1 september, s. 15. I S:t Eriksmässan AB:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.
  • Dagens Nyheter (1943). "Första S:t Eriks-mässan invigd". Dagens Nyheter. 29 augusti, s. 20. I S:t Eriksmässan AB:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.
  • Ekman, E.L. (1969). "S:t Eriksmässans grundare bland flygoffren i Venezuela." Dagens Nyheter. 5 december, s. 14. I S:t Eriksmässan AB:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.
  • Svenska Dagbladet (1943). "Kungen köpte klocka på S:t Eriksmässan". Svenska Dagbladet. 3 september, s. 5. I S:t Eriksmässan AB:s arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Övriga källor: 

  • Tottmar, M. (2023). "Stockholmsmässan får ge plats åt ny stadsdel". Dagens Nyheter. 9 oktober. https://www.dn.se/sverige/stockholmsmassan-far-ge-plats-at-en-ny-stadsdel/ (Hämtad 2025-02-05). 
  • Stockholmsmässan (u.å.). Vår historia. https://stockholmsmassan.se/om-oss/var-historia/(Hämtad 2025-02-05).

Anpassning till Gy25

Vi anpassar våra skolvisningar och teman med innehåll till den nya läroplanen Gy25 eftersom vi riktar oss mot gymnasiet. Hör gärna av dig som lärare om du undrar över något av våra upplägg, eller kanske har en ny idé på temabearbetning som du tycker saknas och skulle passa in i din undervisning. 

Kontakta oss!

image
Charlotta Skorup

Skolansvarig

Maila mig

subscription-background

Få det senaste från Företagskällan

Fyll i din e-postadress och klicka på “Prenumerera”.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata