Leendet säljer varan NK Kompanirullan 1959-1

"Finns det något trevligare än att få sälja vackra varor?» frågar Erik Nilsson. Och kunden i sin tur tänke: "Finns det något trevligare än att få handla av en intresserad försäljare?".

Ur Nordiska Kompaniets personaltidning Kompanirullan 1959:1 (årgång 33).

Hur kan man vara något annat? Finns det någon trevligare sysselsättning än att få sälja vackra varor? Och skall man inte känna sig både glad och ärad över att kunden visar en sitt förtroende. Det är ju svårt för alla att lämna ifrån sig pengar. Man vill ha värden för dem. Men kunden har valt att komma till oss på NK för att hon väntar sig att både varan och försäljaren skall vara något extra.

Hur ofta händer det inte att en kund kom­mer utan att veta vad hon vill ha och inleder samtalet med ett beklagande över att hon blivit bjuden på en stor fest och det är så tråkigt och besvärligt för hon har ju ingen lämplig klänning. Försäljarens uppgift är då att lösa hennes problem så att hon tycker det blir enbart roligt att gå på festen. Kunden skall inte forceras. Verkar hon nervös t. ex. för att bilen står olämpligt parkerad och mi­nuterna går, så händer det att jag föreslår att hon skall komma igen en annan dag, då hon har mer tid. Kunden skall känna att även försäljaren tycker det är ett viktigt beslut som skall fattas och att man vill finna det lämpligaste för henne så hon blir nöjd. Ingen­ting skall hafsas fram.

Bara detta att gå runt med kunden på av­delningen och visa olika tyger kan engagera henne själv så att frågan klarnar. Färgskalan i varusortimentet lyfter och entusiasmerar bå­de kunden och försäljaren. Kvinnor har tack och lov så lätt för att ryckas med av sådant som de tycker om. Då kan de resonera bort synpunkter, som de från början kanske tyckte var väsentliga. Man skall dock inte locka kunden bort från hennes linje, det hämmar sig. Men man skall försöka finna vad som är hennes typ, inte bara vad som går till ögon, hy och hår utan också passar hennes psyke. Man måste själv vinna slidan säkerhet, att när kunden frågar "Har jag gjort rätt nu, när jag tagit det här tyget", så skall man vara ab­solut övertygad själv om att hon gjort det. Då övertygar man också henne definitivt.

- Om det kommer en kund, som är sur och kantig, hur går det då med glädjen och entusiasmen?

- Det är bara att inte låtsas om det. Man får i varje fall absolut inte låta kunden märka att man tycker hon är sur. Om man bara för­söker vara lika vänlig och intresserad som vanligt, så brukar kunden ryckas med. Man måste komma ihåg att det kan vara precis som för en själv - bekymmer som gnager. Men man måste hjälpa till att skjuta undan dem och det gör man bäst genom att koncentrera sig på den uppgift man har framför sig.

För en försäljare är det helt enkelt en plikt att koppla ifrån de egna problemen på ar­betstiden. Det finns många vardagens hjältar i det tysta här på NK, som har det bekym­mersamt på olika vis, men som har förmågan att skjuta dem ifrån sig i arbetet. Det är nöd­vändigt. Jag kan ju inte förbättra min egen sak genom att grubbla på den i arbetet men jag kan stjälpa för mig själv genom att ska­pa en olustig miljö omkring mig. Koncen­tration på arbetet är dessutom en hjälp ur egna bekymmer, det vet jag av erfarenhet.

Att försöka se glad och intresserad ut för vanligen med sig att man också blir det. Och det är roligt att sälja.

Artikel ur Nordiska Kompaniets personaltidning Kompanirullan 1959:1 (årgång 33).

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata