Svenska Hem Huvudbild

Interiör på Svenska Hems matvarubutik, Jakobsbergsgatan 6 i Stockholm, mellan åren 1905 - 1910. Bildkälla: Wikimedia Commons.

00:00
00:00

Anna Whitlock såg kvinnornas behov 

Genom att starta konsumentföreningen Svenska Hem ville Anna Whitlock ändra på matfusket i landet. Tanken var inte bara att sälja bra mat, även undervisning och konsumentupplysning blev en viktig del. I början blev det kvinnliga matkooperativet kraftigt motarbetat av de redan etablerade handlarna, men Svenska Hem blev snart mycket uppskattat av sin målgrupp – det var ju kvinnorna som skötte inköpen av livsmedel till hemmen. Efter några år var de Stockholms största konsumentförening med ett flertal butiker. 

Klicka för lektionsförslag

anna-w-header-1

Rösträttsaktivister samlade i Whitlockska samskolans bibliotek på Eriksbergsgatan, troligen under förberedelserna till kvinnornas fredssöndag 1915. På bilden sitter Anna Whitlock vid bordets kortända.

Jakobsbergsgatan 6, Svenska Hem

Vi står på Jakobsbergsgatan 6 på Östermalm i Stockholm. Och det var här som skolpionjären till lika kvinnorättskämpen Anna Whitlock startar den kvinnliga konsumentföreningen Svenska Hem 1905. Och på denna plats öppnades den första butiken under stort tumult. Men varför blev det en så stor uppståndelse?

För att förstå detta måste vi förstå en kvinnas situation under denna period. För att efter att Näringsfrihetsreformen 1864 klubbades igenom, den som nu lät varje man och ogift kvinna eller änka starta egen näringsverksamhet, så innebar detta i praktiken att kvinnorna stöttes bort och motarbetades inom mansdominerade branscher. Kvinnorna motarbetades och fick inte ta plats i den offentliga sektorn vilket betydde att de öppnade egna verksamheter. Kvinnorna öppnade vårdinrättningar, skolor, hotell, restauranger, pensionat och handelsföretag.

Ett exempel är reformpedagogen och den flitiga entreprenören Anna Whitlock som redan i slutet på 1870-talet hade grundat en samskola, där pojkar och flickor undervisades, men nu ville ge sig in i varuhandeln då hon var trött på matfusket som rådde.

Under den här tiden packade man om möglig mat om och såldes dåligt kött. Den här bristfälliga hanteringen av livsmedel ledde till att baciller och sjukdomar spreds, vilket främst drabbade de fattiga. Genom att starta konsumentföreningen Svenska Hem ville Anna ändra på detta. Tanken var inte bara att röja den dåliga livsmedelshygienen och sälja bra mat utan även undervisa och att ge konsumentupplysning.

Och när Svenska Hem öppnade sin första butik här på Jakobsbergsgatan blev den utfryst av Stockholms Specerihandlareförening som startade krig mot verksamheten. Trots detta växte rörelsen och blev Sveriges på sin tid största konsumentförening med ett flertal butiker.

Detta var ju en verksamhet som inte bara startats av en kvinna – det var även bara kvinnor som fick bli medlemmar i föreningen och handla i dess butiker. Och bland medlemmarna hittar vi stora namn som Selma Lagerlöf, Ellen Key, Elin Wägner, Anna Branting och Karolina Widerström. Som mest fick Föreningen över 3000 medlemmar.

När Svenska Hem 1917 uppgick i den nybildade Stockholms Konsumentförening såg dess föreståndare Albin Johansson, sedermera legendarisk KF-chef, snabbt till att utplåna alla spår av Svenska Hem. Eller ”Hemska Sven”, som han kallade kooperativet.

Men året därpå fick Anna Whitlock revansch då hon belönades med den kungliga medaljen Illis Quorum för sina fantastiska insatser.

Denna artikel är del av en stadsvandring.

Tillbaka till City-rundan!

 

Källor:

Inläst och skriven av Anahi Davila Eriksson. Inspelad och klippt av Rita Feldman, våren 2023 på Centrum för Näringslivshistoria. Arrangör: Centrum för Näringslivshistoria.

Lektionsförslag

Fördjupning 

Du har nu tagit del av podden om Svenska Hem. Vi har fått veta bakgrunden till att skolpionjären Anna Whitlock startade ett konsumentkooperativ i början av förra seklet. Matfusket i städerna var dock inte det enda Anna Whitlock engagerade sig i. Kvinnlig rösträtt, olika sociala frågor och inte minst folkbildning är områden där hon kom att göra betydande insatser. 

Relaterad läsning: Anna Whitlock - Skolpionjären (1878), KF och svårigheten att ställa om från fornstora dagarKF:s VD Albin Johansson, När snabbköpen kom till bynDen (o)hållbara förpackningen Webbinarium: Om kvinnosakskämpen Anna Whilock med författaren Anders Johnson

Instuderingsfrågor till podden Svenska Hem: 

  1. Varför öppnade Anna Whitlock kooperativet Svenska Hem under stor uppståndelse?
  2. Vilken typ av näringsverksamheter startade kvinnor på denna tid?
  3. Varför gav sig Anna Whitlock in i varuhandeln?
  4. Vilka frös ut Svenska Hem?
  5. Vilka fick handla i Svenska Hem-butikerna?
  6. Vad såg Albin Johansson till?
  7. På vilket sätt fick Anna Whitlock revansch?

Diskussion

Jämför kartor:

  • Ta reda på varför gatan heter Jakobsbergagatan och jämför sedan kartan från år 1899 med dagens karta. Diskutera hur ni uppfattar stadsbilden då och nu och vad ni tycker har förändrats över tid. (Tips: för att jämföra kartor tryck på "jämför kartor" längst upp i vänstra hörnet på Stockholmskällan-sidan som ni landar på när ni klickar på kartorna nedan. Glöm inte att skriva in gatuadressen i sökfältet och justera årtal).

 

jamfor-kartor-jakobsbergsgatan-6

Kartorna finns digitaliserade på Stockholmskällan.

Vad säger bilden?

  • En bild kan säga mer än tusen ord. Studera bilden nedan på Svenska Hems första butik på Jakobsbergsgatan 6 och diskutera vad ni ser och hur ni tolkar butiksmiljön genom att jämföra den med dagens butiksinteriörer.

svenska-hem-jakobsbergsgatan-stockholm-1905-1910

Interiör på Svenska Hems matvarubutik, Jakobsbergsgatan 6 i Stockholm, mellan åren 1905 - 1910. Bildkälla: Wikimedia Commons.

Fördjupning Entreprenörskap och företagande, Historia, Samhällskunskap och Företagsekonomi

Den banbrytande Anna Whitlock:

 

anna-whitlock

Porträtt av Anna Whitlock. Foto: KFs arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Fördjupning för Entreprenörskap och företagande, Historia, Samhällskunskap, Företagsekonomi och Handel

"Hemska Sven" myntades av KF-chefen Albin Johansson:

 

albin-johansson-hero-2

KF-chefen Albin Johansson. Foto: Lennart Nilsson/TT.

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata