Julmotiv Liljeholmens ljus ur Centrum för Näringslivshistorias arkiv.

Bild: Reklamfoto för Liljeholmens stearinljus ur Centrum för Näringslivshistorias bildarkiv.

Historia på riktigt!

Vad är viktigare än att få uppleva historia interaktivt? Vi ser tydliga trender i vilka teman på skolbesök som önskas nu när julen närmar sig. Ni som istället önskar använda vårt digitala material kan förbereda er på att Företagskällan förnyas och får uppgraderade funktioner på andra sidan kalenderåret.

Nu ska granen kläs i ljus och kulor och klapparna läggas där under, och sedan väntar ledighet – eller? Glöm bara inte att boka era skolbesök för nästa termin redan nu, då många lärare planerar studiebesök hos oss långt i förväg. Här lyfter vi historiekunskaperna med hjälp av föreläsningar, diskussioner, källkritikarbete och så klart alltid med ett interaktivt besök i arkivet. Eleverna får möta källorna och uppleva historia på riktigt! (Läs mer om det eller boka här.) I arkivet har vi så gamla saker som en mortel från (vad vi tror) 1400-talet, men av företagens äldre material är det mesta från industrialiseringen på 1800-talet och framåt – detta som en följd av näringsfriheten år 1864 som bidrog till att många nya företag kunde starta. Så ni historielärare – tema Snilleindustrin som vi erbjuder passar bra att kombinera med industrialiseringsprocessen när ni ska jobba med den i era kurser.

Trender i skolbesöken just nu

I november kom många UF-klasser som ville fördjupa sig i Miljömässig hållbarhet. En skola på långväga besök som också valde detta tema var Tingsholmsgymnasiet i Ulricehamn. På skolvisningen berättade eleverna om sina UF-företag och ett av företagen bjöd på sin must av handplockade äpplen. Drickan hade tappats på återbruksflaskor skänkta av en näringsverksamhet på den egna orten. Andra grupper som tittat in i arkivet under månaden som gick var bland annat nystartade Betty Petterssons gymnasium och då med sin allra första avgångsklass! Även Enskilda gymnasiet, Designgymnasiet, Viktor Rydberg gymnasium och många fler kom hit. I december är det istället många marknadsföringselever som önskat History marketing eller Social hållbarhet som teman. Mer om dessa två visningar kan ni läsa här.

Fördjupat samarbete med UF i region Uppsala

Nu ser det också ut som att vi kommer att bredda vårt samarbete med Ung företagsamhet, och den här gången skapa någonting skräddarsytt för Uppsalaregionen tillsammans med Annika Hermansson och medarbetare. Vi har nämligen ett arkiv i Uppsala med massor av företag såsom Pricks och många fler. Besöken sker däremot som vanligt här i Bromma. För er som väljer att arbeta med vårt digitala material, så fylls ju Företagskällan på hela tiden – men med lite paus fram tills jul -  då skolsajten görs om och får ett nytt utseende med ännu fler funktioner. Gällande omgörningen så väntar vi med spänning på vad ni lärare ska tycka! Till sist vill vi på Företagskällan och skolverksamheten önska er en riktigt fin jul!

Charlotta Skorup

Skolansvarig på Centrum för Näringslivshistoria

subscription-background

Nyhetsbrev från Företagskällan

Var först med det senaste och få vårt nyhetsbrev - fyll i din e-postadress och välj "Prenumerera"

image
Charlotta Skorup

Skolansvarig

Maila mig

Anpassning till Gy25

Vi anpassar våra skolvisningar och teman med innehåll till den nya läroplanen Gy25 eftersom vi riktar oss mot gymnasiet. Hör gärna av dig som lärare om du undrar över något av våra upplägg, eller kanske har en ny idé på temabearbetning som du tycker saknas och skulle passa in i din undervisning. 

Kontakta oss!

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Markera för att samtycka till användning av Nödvändiga cookies
Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Markera för att samtycka till användning av Funktionella cookies
Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

Markera för att samtycka till användning av Cookies för statistik
För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig anpassning
För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för annonsmätning
För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

Markera för att samtycka till användning av Cookies för personlig annonsmätning
För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

Markera för att samtycka till användning av Cookies för anpassade annonser
För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata